مناظره‌کنندگان بزرگ (معرفی فیلم)

مناظره‌کنندگان بزرگ (معرفی فیلم)

شناسنامه فیلم

کارگردان: دنزِل واشنگتن (Denzel Washington)

سال تولید: ۲۰۰۷

کشور: امریکا (سینمای مستقل)

زمان: ۱۲۰ دقیقه

ژانر: داستانی/ تاریخی

موضوع اصلی: نژادپرستی و مبارزه با ظلم

مناسب برای گروه سنی: نوجوان، جوان، میانسال، سالمند

دوبله شده به زبان فارسی

کلیدواژه‌ها: نژادپرستی، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، برادری، عشق، تاریخ، معلم، نافرمانی مدنی

خلاصه‌ی‌ داستان

این فیلم بر اساس داستانی واقعی به تصویر کشیده شده است: اوایل قرن بیستم میلادیست؛ دهه‌ی ۱۹۳۰، آمریکا اگرچه برده‌داری را به لحاظ قانونی ممنوع کرده است، اما نژادپرستی و تبعیض نژادی همچنان به شکل‌های آزاردهنده‌ای وجود دارد.

«ملوین تالسون» استاد ویلی کالج است او یک استاد معمولی نیست؛ بلکه هم‌زمان با شکل و شمایلی کارگری، کارگران و زحمت‌کشان را متحد کرده و به آن‌ها برای دفاع از حقوقشان یاری می‌رساند. او همچنین مربی مسابقات مناظره و سخنرانی در دانشکده نیز می‌باشد. تالسون با آزمون‌هایی سخت، چند دانشجوی جسور را برمی‌گزیند تا با تمرین و تلاش، آن‌ها را برای مسابقات آماده سازد.

در این مسیر، این دانشجویان تنها سخنوری نمی آموزند، بلکه نسبت به خود و ظلم‌های پیرامون‌شان آگاهی‌ای عمیق کسب کرده و مسابقات مناظره را به عرصه‌ای برای بیان دردهای واقعی و نادیده گرفته شده‌ی جامعه تبدیل می‌سازند و البته با دشواری‌های شگفت آوری روبرو می‌گردند … .

ملوین تالسون و دانشجویان عضو تیم مناظره‌ی کالج ویلی در سال ۱۹۳۵

درباره‌ی فیلم

یکی از اساسی‌ترین تجربه های بشری، تجربه‌ی درد و ستم است. در این فیلم، ما شاهد یکی از شکل‌های ستم به نام تبعیض نژادی هستیم. آن‌چه در فیلم آموختنی است، نحوه‌ی مواجهه‌ی یک معلم و چند دانشجوی پرجنب‌و‌جوش با رنج‌ها و ظلم‌های زمانه‌ی خودشان است.

با مشاهده‌ی تلاش و ایستادگی این انسان‌ها، جا دارد که از خود بپرسیم که ما با دردها و بی‌عدالتی‌هایی که پیرامون خود می‌بینیم، چه می‌کنیم؟ انتخاب ما چیست؟

در این فیلم ما شاهد هستیم که دردمندی انسان‌ها و تلاش و صبرشان، آن‌ها را گردهم آورده و به پیوندی عمیق می‌رساند. آن‌ها در میانه‌ی هیاهو و بحران، دوستی و عشقی شایسته را تجربه کنند.

در حال حاضر دولت برای تحصیل کودکان سفید پنج برابر بیشتر از تحصیل کودکان رنگین‌پوست هزینه می‌کند. این یعنی کتاب‌های درسی بهتر برای بچه‌های سفیدپوست. به نظر من این خجالت‌آور است؛ اما حریف من می‌گوید که هنوز آن روز نرسیده که سفید‌پوست‌ها و رنگین‌پوست‌ها به یک کالج بروند، در یک دانشگاه درس بخوانند و با هم در یک کلاس کار کنند. بسیار خب، حالا ممکن است که به من بگویید آن روز کی می‌رسد؟ فرداست؟ ‌هفته‌ی بعد است؟ صد سال دیگر است؟ هرگز؟

من فکر می‌کنم که زمان اجرای عدالت، زمان آزادی، و زمان برابری همیشه، همیشه، همیشه همین الان است!

«از متن فیلم»

این فیلم می‌تواند فرصت خوبی برای بحث و گفت‌وگو در کلاس درس، آموزش مسائل اجتماعی و تاریخی در سر کلاس و پخش در محیط‌های مدارس متوسطه و دانشگاه باشد. همچنین می‌تواند الهام‌بخش معلمان و مربیان واقع شود؛ هم در روش تدریس و شیوه‌ی آموزش و هم در هستی و شیوه‌ی «بودن».

از متن فیلم

  • هر مردی که به‌حق‌تر از همسایگانش باشد، اکثریت یک نفر را تشکیل می دهد.
  • قضاوت درباره‌ی راست و غلط، نه به عهده‌ی اکثریت که به عهده‌ی وجدان انسان‌هاست، پس چرا یک شهروند باید وجدانش را به اکثریت واگذار کند؟ ما نباید هرگز و به هیچ عنوانی در برابر استبداد اکثریت سر تعظیم فرود آوریم.
  • من برادر تیره‌ترم؛ من آمریکایی هم هستم.
  • یک قانون ناعادلانه اصلاً قانون نیست؛ و این یعنی که من حق دارم، حتی وظیفه دارم که مقاومت کنم؛ با توسل به زور یا نافرمانی مدنی. شما بهتر است دعا کنید که من دومی را انتخاب کنم.

 

پی‌نوشت:

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی وضعیت سیاهپوستان آمریکا و مطالب مطرح شده در فیلم می‌توانید به کتاب «قدرت مبارزه‌ی عاری از خشونت»، نوشته‌ی مری کینگ، نشر نی رجوع کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *