مجموعه آثار میرزا حسن رشدیه تبریزی (معرفی کتاب همراه با زندگی‌نامه)

مشخصات کتاب‌شناسی:

عنوان: مجموعه آثار میرزا حسن رشدیه تبریزی

پدیدآور: به کوشش سیدرضا باقریان‌موحد

ناشر: مؤسسه فرهنگی طه

وقتی به هفتاد سال تلاش و مجاهدت میرزا حسن رشدیه در راستای اصلاح نظام تعلیم و تربیت و بنیادگذاری مدارس جدید فکر می‌کنم و گزارش آن همه مشقت جسمی و روحی را می‌خوانم، از صبر و همت او شگفت‌زده می‌شوم.

حتماً قبل و بعد از رشدیه بوده‌اند کسانی که به اصلاح نظام آموزشی کشور اقدام کرده‌اند، اما هیچ‌کدام همت و پشتکار رشدیه را نداشته‌اند. اکثر آن‌ها بعد از مدتی دست از کار کشیده‌اند و عطای این کار را به لقایش بخشیده‌اند. میرزا حسن رشدیه تمام سختی‌ها را با آغوش باز قبول کرد و در برابر مخالفان عوام و خواص ‌ایستادگی نمود.

اگر گذشتگان حق هفتاد سال تلاش رشدیه را به خوبی ادا نکردند و نام و یاد او را پاس نداشتند امروزه که هفتاد سال از مرگ او گذشته ما چه کرده‌ایم؟ آیا وزارت آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی دین خود را نسبت به این بنیانگذار اصول جدید تعلیم و تربیت ادا کرده‌اند؟ نه درسی در کتاب‌های درسی، نه خیابانی، نه میدانی، نه تندیسی نه زندگینامه دقیق و جامعی نه…. خلاصه این که هیچ وزارتخانه و نهادی هیچ کاری که در شأن جایگاه علمی و خدمات فراوان این مرد بزرگ باشد انجام نداده است.

از مقدمه

مجموعه حاضر شامل کتب درسی و نشریات علمی و آموزشی است که رشدیه برای اولین بار به سبک جدید فراهم کرده و در طول سال‌های متمادی در مدارس تازه تأسیس خود تدریس نموده است. هدف از گردآوری و بازنشر این کتب به هیچ وجه بزرگ‌نمایی تألیفات رشدیه یا زنده کردن تدریس این کتب نیست؛ هدف فقط و فقط احیای این آثار به منظور تجزیه و تحلیل پژوهشگران و کارشناسان و برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت است؛ اگر به درستی از سابقه علمی و میراث مکتوب خود خبر نداشته باشیم که متأسفانه نداریم نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی دقیق و علمی داشته باشیم؛ به عنوان مثال، امروزه متأسفانه مؤلفان کتب درسی ادبیات فارسی از سابقه حدوداً صد و پنجاه ساله تألیف کتب فارسی خبر ندارند و نمی‌دانند که تألیف این گونه کتب چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته و چه تجربیات نابی در دل این گنجینه‌های فراموش شده نهفته است؛ کتب درسی رشدیه می‌بایست به عنوان یک میراث فرهنگی ثبت شوند؛ زیرا مجموعه تجربیات یک نویسنده کتب درسی با آزمون و خطا‌های ناگزیر است که برای مؤلفان کتب درسی و برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت بسیار قابل استفاده است. جست و جو برای یافتن دیگر تألیفات رشدیه همچنان ادامه دارد و‌امید است که با راهنمایی و جوانمردی اهل، تحقیق چاپ دوم این، اثر کامل‌تر از چاپ حاضر باشد.

در ادامه سه مطلب آمده است:

  • لینک گفت‌وگو با سیدرضا باقریان ‌موحد، گردآورنده «مجموعه آثار میرزا حسن رشدیه تبریزی» در وبسایت کتابک
  • روزشمار زندگی رشدیه (از همین کتاب)
  • زندگی‌نامه رشدیه (از همین کتاب)

 

 

 

نویسنده: مریم ترابی، دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *