توران، دختر ایران (معرفی کتاب)

توران، دختر ایران

(معرفی کتاب)

عنوان: توران دختر ایران: توران میرهادی اندیشه‌مند و روشنگر نهادگذار

پدیدآور: محمدهادی محمدی

ناشر: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

 

توران میرهادی، پس از نزدیک ۹۰ سال زندگی سرشار از تندرستی و آگاهی سرانجام در آبان ۱۳۹۵ کودکان سرزمینی را که به آن عشق می‌ورزید تنها گذاشت و پرواز کرد. او در همه زندگی پربارش با همه وجود بر آیین روشنگری خویش پای می‌فشرد. آیین او همان بود که کانت برترین فیلسوف روشنگری در دنیای مدرن دو سده پیش بر زبان رانده است: روشنگری فراخوانی شجاعانه به اندیشیدن است. اندیشیدن برای امور همگانی. توران میرهادی همانند همه روشنگران، شجاعانه اندیشیده است تا جامعه را با کنش‌های خود در جهت پیشرفت و به کارگیری خِرَد نو برانگیزاند.۱)

بی‌گمان درباره نقش توران میرهادی در پیشرفت زندگی اجتماعی و فرهنگی کودکان و جنبه‌های گوناگون آن تاکنون به گونه‌ای پراکنده سخن گفته یا نوشته شده است. اما تاکنون درباره نقش او به عنوان روشنگر و اندیشه‌مندی نهادگذار سخنی گفته نشده است. توران میرهادی یکی از پایه‌گذاران نظام نهاد کودکی در ایران امروز است و البته نقش او در این میان از دیگران پررنگ‌تر و پرمایه‌تر است. به سخن دیگر در یک روند صد ساله یعنی از آغاز پیروزی انقلاب مشروطه تا امروز در تحول نظام نهاد کودکی در ایران، در بین هزاران کوشنده نامدار و گمنام نام توران میرهادی همچون یکی از برجسته‌ترین‌ها به چشم می‌خورد. دلیل این سخن چیست؟

همیشه جامعه را زنان و مردانی پیش می‌برند که قامتی بلندتر از زمانه خود دارند. توران میرهادی یکی از این زنان است که همواره کوشید ارزش‌های انسانی و فرهنگی را در نهاد کودکان بکارد و بارور کند. او بزرگ بود و برای پرواز به افق‌های بلند نیاز داشت. در زمانه او افق‌های بلند در دسترس نبود پس کوشید همگام با یاران و همراهان‌اش این افق‌ها را برای نسل‌های بعدی آماده کند تا آن‌ها بتوانند بلند پرواز کنند.

در این کتاب می‌خوانیم:

توران میرهادی اندیشه‌مند و روشنگر نهادگذار

توران، دختر ایران

تعریف کودکی و تحول آن در دنیای مدرن

کودکی در ایران

نظام نهاد کودکی تعریف و ویژگی‌ها

میرهادی، روشنگر نهادگذار

توران میرهادی اخلاق و آرامش فرجامین

پیش از آن که فردا برآید

  1. ارهارد بار، روشنگری چیست؟ ترجمه سیروس آرین‌پور (تهران: انتشارات آگه، ۱۳۷۶[]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *