توران خانم (معرفی فیلم)

توران خانم

(معرفی فیلم)

فیلم به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر مستند و بیوگرافی می‌باشد.

خلاصه داستان فیلم توران خانم

این مستند به سال‌های پایانی عمر خانم توران میرهادی که مبدع آموزش و پرورش جدید ایران است و کارهای زیادی در حوزه کودکان انجام داده است، می پردازد.

مستند توران خانم، روایتگر زندگی توران میرهادی است. زنی که با تمام سختی ها و موانع برای کشور به ویژه بچه‌های کشور خود تلاش کرده است. در این مستند با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش در سال‌های آخر عمر که برای کودکان دارد رو به رو می‌شویم، و پشتکار و امید و انگیزه را از ایشان یاد می‌گیریم.

سایر عوامل فیلم توران خانم

کارگردان: رخشان بنی اعتماد مجتبی میرتهماسب،تدوینگر: شیرین برق­نورد آهنگساز: پیمان یزدانیان طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی طراح هنری: امیر اثباتی فیلمبرداران: مجید گرجیان، محمدرضا جهان­ پناه صدابرداران: یدالله نجفی، نظام کیایی، مازیار شیخ محبوبی، حسن شبانکاره رنگ آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره چیان، سیندخت رحیمیان تهیه کننده: مجتبی میرتهماسب

یادداشت رخشان بنی اعتماد

توران خانم جایتان سبز

از سال ۱۳۹۱ این شانس را پیدا کردم که به بهانۀ ساخت فیلم مستند ” توران خانم ” به اتفاق مجتبا میرتهماسب، در سال های پایانی عمر پر بار “توران میرهادی” از نزدیک با ایشان آشنا شوم. تفکر و آموزه های خانم میرهادی در تعلیم و تربیت نوین و ادبیات کودکان برای دغدغه مندان و متخصصان حوزۀ کودک آشنا و الهام بخش است، اما در طول پنج سال ساخت فیلم “توران خانم” هر زمان که حضور بی بدیل‌شان در قاب دوربین قرار می‌گرفت، حسرتی عمیق بر دلم می‌نشست که اگر از کودکی شانس شاگردی ایشان را داشتم، بی‌شک انسان بهتری بودم و مادری شایسته‌تر.

شخصیت خانم میرهادی خود الگوی انسان آزاده و وارسته بود، نمادی که برای هر پدر و مادری آرزوی تربیت فرزندانی این چنین است. هرچند دیر، ولی از ایشان بسیار آموختم و ترجیع‌بند همیشگی‌شان که شکر نعمت‌های هرچند کوچک بود را به کار می‌گیرم که خدا را شکر این فرصت را یافتیم تا ذره‌ای از دریای وجود و شخصیت ایشان را در فیلم “توران خانم” ثبت و ماندگار کنیم.

یادداشت مجتبی میرتهماسب

همچنان این جملۀ درخشان همایون صنعتی زاده “بانوی گل سرخ” چراغ راه من است:

“مشکلات ما، سرمایۀ ماست.”

و ما که سرمایه‌دارترین مستندسازان جهانیم! باز با نداشته‌هایمان شروع کردیم: سرمایۀ تولیدی که نبود و نبودنش مانع چهارسال همراهی توران خانم نشد. تلویزیونی که همچنان چشم‌اش را نه بر فیلم‌های ما که بر مردم این کشور بسته است و معبرهایش برای پخش دیگر فیلم‌های کارستان هم گشوده نشد. راه‌های اکران همچنان در گروه سینماهای هنر و تجربه خلاصه شده که آن هم دیگر رمق ندارد. و اما، داشته‌هایمان فقط “توران خانم” بود و همین کافی بود… توران میرهادی یک جهان دارایی است، اگر بشناسیدش. دارایی‌مان تقدیم شمایی که با دیدن “توران خانم” سهمی در عشق به کودکان این سرزمین خواهید داشت.

 

برای تهیه فیلم به سایت فرهنگنامه کودکان و نوجوانان مراجعه کنید.

 

 

نویسنده: مریم ترابی، دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *