معرفی کتاب صوتی توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش

معرفی کتاب صوتی توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش

کتاب صوتی توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش نوشتهٔ شهرداد میرزایی است. گویندگی این کتاب صوتی را رخشان بنی‌اعتماد انجام داده و نوین کتاب گویا آن را منتشر کرده است.

کتاب توران میرهادی گفتگویی‌ست با توران میرهادی و شرحِ پایداری‌های او در گذشتن از گردنه‌های زندگی‌. یکسره ساختن و ساختن بی‌آنکه در غبارِ شکوِه‌ها بماند. از مدرسه‌ی فرهاد تا شورای کتاب کودک و فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان.

توران میرهادی بیش از شصت سال در جهت شکوفاییِ آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان تلاش کرد و در این راه به همراه همسرش محسن خمارلو مدرسه‌ی فرهاد را تأسیس نمود که همچنان سرآمدِ مدارس در برقراریِ آموزش پویا و نوین امروز است و فارغ‌التحصیلانش به سبب نظامِ پویای آموزشی و تربیتی آن هنوز با خاطره‌ی خوشی از آن روزهای یگانه یاد می‌کنند. توران میرهادی همچنین از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و سرپرستِ تدوین و تألیف فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان بود و ازین‌رو با نام «مادر ادبیات کودک و نوجوان» از او یاد می‌شود. (سایت نوار)

بخشی از کتاب:

در زندگی شما نقطه‌ی عطفی وجود داشت که سر منشأ تحولی باشد؟

نقطه‌ی عطفی که بار‌ها درباره‌ی آن ‌اندیشیده و سخن گفته‌ام پیدا کردن رشته‌ی تحصیلی‌ام بود و آن را مدیون جبار باغچه‌بان۱  و دکتر محمد باقر هوشیار۲ هستم. دانشجوی سال اول رشته علوم طبیعی در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران بودم. ما دانشجویان بسیار مایل بودیم نقش سازنده‌ای در جامعه داشته باشیم و به همین سبب هم زمانی که باغچه‌بان کلاس‌های سوادآموزی را در دبستان سعدی در محله‌ی سرچشمه تهران تشکیل داد، در آن شرکت کردیم. در کلاس باغچه‌بان روش آموزش الفبا را به بی‌سوادان یاد می‌گرفتیم. شیوه‌ی جذاب عملی و ساده‌ی باغچه‌بان مرا بسیار مجذوب کرد. فهمیدم که به کار معلمی علاقه‌مندم و متوجه شدم که معلمی کاری خلاق و پرانگیزه است. دکتر هوشیار در دانشکده‌ی ادبیات اصول آموزش و پرورش را تدریس می‌کرد. او و همسرش با مادر و پدرم آشنا بودند و به خانه‌ی ما رفت‌وآمد داشتند. به صورت مستمع آزاد در کلاس او شرکت کردم. شیوه و محتوای درس‌ایشان چنان جذاب بود که یکی از دانشجویان منظم کلاسش شدم. او مسیر حرکت یک انسان غریزی را به سمت یک انسان وارسته و متعالی چنان زیبا و مستدل ترسیم کرد که سبب شد نقش آموزش و پرورش و معلم را بهتر درک کنم و بیشتر به آن دل ببندم.

کتاب صوتی توران میرهادی را از طاقچه، کتابراه و یا نوار دریافت کنید.

همچنین قسمتی از این کتاب در اینجا پیوست شده است.

بخشی از کتاب توران میرهادی

 

 

نویسنده: مریم ترابی، دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی

 

  1. باغچه‌بان، جبار، ۱۲۶۲-۱۳۴۵: معلم ایرانی در آموزش ناشنوایان و موسس نخستین کودکستان در ایران و از پیشگامان روش‌های آموزشی؛ مؤلف کتاب‌های متعدد درسی، و قصه‌ی کودکان.[]
  2. هوشیار، محمدباقر، ۱۲۸۳-۱۳۶۶؛ از پیشگامان تربیتی و استاد دانشگاه تهران[]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *