آنچه دختران باید بدانند (معرفی چند کتاب)

آنچه دختران باید بدانند (معرفی چند کتاب)

 

 

هم‌زمان که بزرگ‌تر می‌شوی، همه چیز درباره‌ی تو تغییر می‌کند؛ طرز نگاه‌کردنت به دنیا، شکل بدنت، احساساتت، نحوه‌ی واکنش نشان دادنت، علاقه‌مندی‌هایت و … . این تغییرات برای همه‌ی دختران هم‌سن تو رخ می‌دهد، اما گاهی فکر می‌کنی تو تنها کسی هستی که این شرایط را داری. این کتاب[‌ها] به تو کمک خواهد کرد …

از مقدمه‌ی کتاب «چگونه از بدنم مراقبت و نگه‌داری کنم؟»، کارا ناترسون، انتشارات مهرسا

 

هر دختری زمانی که دوران کودکی را پشت سر می‌گذارد با مسائلی روبرو می‌شود که گاهی حتی پدر و مادر و معلمش نیز برای کمک به او نیاز به راهنمایی و استفاده از منابع مطالعاتی دارند. در این متن، به معرفی مجموعه کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که می‌توانند در این زمینه یاریگر دختران، والدین، معلمان و سایر اولیای تربیتی مانند مشاوران مدرسه باشند.

 

  • نام کتاب: احساسات دخترانه؛چگونه احساسات خودم را بشناسم و ابراز کنم
  • نویسنده: لیندا مدیسون
  • ترجمه: مهناز جعفری
  • ناشر: مهرسا

از متن کتاب:

«وقتی کوچک بودی، هیجان‌هایت ساده بودند. خوشحال که می‌شدی، می‌خندیدی و وقتی که می‌ترسیدی یا صدمه می‌دیدی، گریه می‌کردی. برای پاسخ‌دادن به آن‌چه برایت اتفاق می‌افتاد، فقط چند راه داشتی و خیلی به حالت‌های روحی‌ات فکر نمی‌کردی.

حالا که بزرگ‌تر شده‌ای، هیجان‌هایت هم پیچیده‌تر شده‌اند. ممکن است وسط امتحان خشکت بزند یا موقع عصبانیت در را محکم بکوبی. … یک دقیقه بالا و دقیقه‌ی بعد پایینی. اما اگر درباره‌ی احساس‌هایت بیشتر بدانی، می‌توانی آن‌ها را مدیریت کنی تا زود از کنترلت خارج نشوند. می‌توانی مسئولیت احساسات خود  را بپذیری تا راحت‌تر آن‌ها را مدیریت کنی.»

درباره‌ی کتاب:

در این کتاب ، نویسنده تلاش کرده است که درباره‌ی احساسات مختلف صحبت کند و نحوه‌ی مواجهه و برخورد با آن‌ها را توضیح دهد.

فهرست مطالب کتاب عبارتند از: چه احساس داری؟/ مغز، بدن و دلشوره‌ها/ واقعا چه احساسی داری؟/ ندای درون/ کمک/ احساسات مثبت.

نویسنده معتقد است که ما همیشه در برابر احساساتمان و کاری که برایشان می‌کنیم، مسئول هستیم؛ بنابراین باید راه‌های برخورد با احساسات را بشناسیم.

خواندن کتاب و فهم و درک احساسات می‌تواند به  افزایش خودشناسی در دختران کمک کند و نیز در کنترل هیجانات آن‌ها مفید باشد.

از متن کتاب:

«من به خاطر مدرسه خیلی اضطراب دارم. پدر و مادرم انتظار خیلی زیادی از من دارند. وقتی نمره‌ی بدی در امتحان ریاضی گرفتم، آن‌ها ناامید شدند؛ من هم همین‌طور. چه کار می‌توانم بکنم که این‌قدر برای تکالیف مدرسه استرس نداشته باشم؟»

 

  • نام کتاب: چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم؟

جلد ۱‌- برای دختران ۹ تا ۱۲ ساله: پاسخ به سؤالاتی که دختران «کوچکتر» نمی‌توانند بپرسند!

جلد ۲- برای دختران ۱۲ تا ۱۷ ساله: پاسخ به سؤالاتی که دختران «بزرگتر» نمی‌توانند بپرسند!

  • نویسنده: کارا ناترسون
  • ترجمه: مهناز جعفری
  • ناشر: مهرسا

از متن کتاب‌:

وقتی کوچک بودی، پدر و مادرت از تو مراقبت می‌کردند. اکنون‌که بزرگ‌تر شده‌ای، خودت بسیاری از آن مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیری. همیشه دانستن این‌که چه باید بکنی یا چگونه درخواست کمک کنی، آسان نیست. …

بنابراین، چه‌کاری می‌توانی انجام دهی؟ برای شروع، باید آگاهی‌های خود را بیشتر کنی. هر چه بیشتر راجع به بدنت بدانی، کم‌تر گیج می‌شوی و خجالت می‌کشی.

امیدواریم این کتاب با توصیه‌های مناسبش، برای شروع گفتگو با پدر و مادر یا هر بزرگ‌تر دیگری که به او اعتماد داری، به تو کمک کند.

درباره‌ی کتاب‌:

نویسنده در این کتاب به‌طور گسترده و همه‌جانبه به مباحث اولیهٔ بلوغ و رشد در دختران ۹ تا ۱۲ پرداخته و با زبانی شیرین و خودمانی پاسخی شفاف و علمی به سؤالاتی که عموم دختران در ارتباط با تغییرات در اندام، احساسات، روح و روان و رفتارشان دارند می‌دهد و حس شجاعت آن‌ها را در درخواست کمک کردن از پدر و مادر افزایش می‌دهد. همچنین آنچه که دختران نیاز دارند که در زمینه‌ی مسائلی مانند قاعدگی و تغییرات هورمونی بدانند، در این کتاب‌ها آمده است.

از متن کتاب‌:

همان‌طور که بدنت به مرور تغییر می‌کند، مدتی هم طول می‌کشد که به آن عادت کنی. حالتی که بدنت را می‌بینی و آن‌چه درباره‌ی آن احساس می‌کنی «تصویر بدنی» نامیده می‌شود. گاهی دختری خودش را در آینه می‌بیند و دوست دارد لاغرتر یا چاق‌تر باشد. اگر این اتفاق برایت افتاد، به پدر و مادرت درباره‌ی چیزی که نگرانت کرده است، بگو … اگر تصویر بدنی نادرستی در تو خیلی شدید باشد یا مدتی طول بکشد، مشکلاتی در رابطه با سلامتت به دنبال خواهد داشت …

 

  • نام کتاب: پرسش‌های دخترانه؛ هرچه دوست دارید درباره‌ی بلوغ بپرسید
  • نویسنده: کارا ناترسون
  • ترجمه: ژاله نوینی
  • ناشر: ایران‌بان

از متن کتاب:

در این کتاب سؤالات زیادی مطرح شده که احتمالا سؤالات تو هم هست و خواهی دید که دختران زیادی احساسی مانند تو دارند و امیدواریم پاسخ‌های ما بتواند جوابگوی سؤالات تو هم باشد. بعد از خواندن این کتاب احتمالا می‌خواهی بیشتر بدانی؛ می‌توانی سؤالاتت را از پدر و مادر یا بزرگ‌ترهایی بپرسی که به آن‌ها اعتماد داری. قسمت راهنمایی برای «صحبت کردن با پدرها و مادرها»‌را در آخر این کتاب بخوان تا یاد بگیری برای شروع چه کار باید بکنی.

فهرست مطالب کتاب:

  • تمیزی و آراستگی (سؤال‌هایی درباره‌ی مو، اصلاح،‌جوش صورت، آرایش، سینه‌بند، عینک، ناخن، تمیز و مرتب بودن و مطالب دیگر)
  • اطلاعات اساسی درباره‌ی بدن (سؤال‌هایی درباره‌ی سینه، سینه‌بند، عادت ماهیانه، نوار بهداشتی و مطالب دیگر)
  • تصویر سلامتی و بدن (سؤال‌هایی درباره‌ی خواب، غذا، ورزش، قد و وزن، مطالبی درباره‌ی زیبایی و مطالب دیگر)
  • خلق‌وخو و احساسات (سؤال‌هایی درباره‌ی تغییرات خلق‌وخو، داشتن خلوتی برای خود، از دست دادن خونسردی، گریه و مطالب دیگر)
  • پندهایی برای صحبت‌کردن با پدر و مادر (هفت نکته که به شما کمک می‌کند بتوانید با بزرگسالان مورد اعتمادتان درباره‌ی موضوعاتی که در ذهنتان می‌گذرد، صحبت کنید)

از متن کتاب:

خانم دکتر عزیز

ورزش من خوب نیست. در کلاس ورزش وقتی با بچه‌ها بازی می‌کنیم، من سعی می‌کنم که توپ را بگیرم؛ اما وقتی می‌افتم بچه‌های تیم ما از دست من عصبانی می‌شوند. وقتی کاری هم نمی‌کنم، باز از دست من عصبانی می‌شوند. باید چه کار کنم؟

 

نویسنده: فاطمه گزین، کارشناس ارشد روانشناسی، دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *