تعلیم و تربیت در دنیای فقرا، نگاهی از نزدیک – خلاصه‌ای از فصل چهارم کتاب اقتصاد فقیر

🔸فرستادن فرزندان به مدرسه گام اولیه بسیار مهمی است: زیرا یادگیری از این نقطه آغاز می‌شود. اما اگر آن‌ها در مدرسه به خوبی آموزش نبینند یا مطالب اندکی بیاموزند، این گام چندان مفید نخواهد بود. شگفت‌‌انگیز است که در بیانیه‌های بین‌المللی، مسأله یادگیری جایگاه چندان والایی ندارد: اهداف توسعه هزاره نه بر یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه بلکه تنها بر تکمیل چرخه اصلی تحصیل تأکید می‌ورزد. به نظر می‌رسد فرض ضمنی بر این است که یادگیری به دنبال ثبت‌نام خواهد آمد. اما متأسفانه مسئله به این سادگی نیست.

🔹کتاب «اقتصاد فقیر»، حاصل پژوهش‌های میدانی دو مدرس دانشگاه ام‌آی‌تی است. این دو نویسنده، بر این باورند که یک اقتصاددان، به جای اینکه در دفتر کار خود بنشیند و راجع به فقر جهانی نظریه‌های کلان بدهد، باید با فقرا همنشین شود، مسائل آنان را از نزدیک ببیند و تحلیل کند، و از طریق آزمایش‌هایی علمی، بهترین راه برای مبارزه با یک مشکل در حوزه‌ای مشخص را تعیین کند.

فصل چهارم این کتاب به موضوع «آموزش» می‌پردازد. در این فصل، مباحثی همچون سیاست‌گذاری آموزشی مدارس، کیفیت آموزشی مدارس دولتی و خصوصی، چالش‌های آموزگاران مدارس طبقات محروم، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فرهنگی خانواده‌های نیازمند در مواجهه با تحصیل و مسائل دیگری از این دست، با بیانی روشن و مؤثر توصیف شده است. رویکرد عینی، و نوشته‌ی پر از مثال و تحقیق این دو پژوهشگر، باعث شده این متن برای هرکس که در کشورهای در حال توسعه در حوزه‌ی آموزش محرومین فعالیت می‌کند، متنی ارزشمند و مفید باشد.

این متن را می‌توانید از آدرس زیر دریافت نمایید:

دریافت فایل خلاصه‌ی فصل چهارم کتاب «اقتصاد فقیر»

——————————————————-

مطالب مرتبط:

بازاندیشی بنیادین در شیوه‌ی مبارزه با فقر (معرفی کتاب «اقتصاد فقیر»)