برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع بهداشت دهان و دندان

در هفتمین و هشتمین هفته از برگزاری دوره آموزش منسجم ویژه مادران، کارگاه آموزشی با موضوع «بهداشت دهان و دندان» توسط یکی از دندان‌پزشکان همکار برگزار گردید.

– مراحل رشد دندان‌های شیری و دائمی
– آشنایی با مراحل پوسیدگی دندان
– جرم دندان و جرمگیری
– آشنایی با نحوه صحیح مسواک زدن برای کودکان و بزرگسالان
– ویژگی‌های یک مسواک و خمیردندان مناسب
– آشنایی با مراکز درمانی دولتی و خدمات رایگان ویژه زنان باردار و شیرده
و
– نکاتی در مراقبت از دندان‌ها برای کودکان و بزرگسالان

از جمله سرفصل‌های آموزشی این کارگاه بود.

این روزها دیگر همه‌ی ما می‌دانیم که درمان بیماری‌های دهان و دندان یکی از گران‌ترین حوزه‌های درمانی است؛ و دندان درد یکی از پرعارضه‌ترین و گاه طاقت‌فرساترین بیماری‌ها.

دوستی تعریف می‌کرد:
«چند سال پیش دندان درد بدی داشتم. حتی آب هم که می‌خوردم دندانم درد می‌گرفت. دردی که تا مغز استخوان سرم را می‌سوزاند. با این حال از ترس هزینه‌های درمانی به پزشک مراجعه نمی‌کردم؛ مسکن می‌خوردم و امیدوار بودم که درد تسکین پیدا کند. تا بالاخره بعد از مدتی نه تنها درد دندان بهتر نشد که دیگر طاقتم تمام شد و به درمانگاه رفتم. در درمانگاه وارد اتاق دکتر شدم و ماجرای دندان درد را برایش توضیح دادم. دکتر نگاهی به دندانم انداخت و گفت: خیلی دیر اومدی خانم! باید عصب کشی بشه دندونت.
گفتم: چقدر می‌شه هزینه‌ش؟
گفت: حدوداً صد و پنجاه تومن.
گفتم: اجازه بدین یه مشورتی کنم بعد میام. و از اتاق بیرون رفتم.
همه‌ی پولی که داشتم هفت هزار تومان بود و با هفت هزار تومان حتی نمی‌شد دندان را کشید! حالا صد و پنجاه هزار تومان را از کجا باید می‌آوردم؟! راه افتادم به طرف خانه در حالی که نمی‌دانستم چه باید بکنم و درد امانم را بریده بود. زن همسایه می‌گفت: «سوخته‌ی تریاک هم بذاری روش خوبه. یه دندون‌سازی هم هس زیر زمینی کار می‌کنه، چش ناپاکه ولی ارزون می‌گیره.» به خانه که رسیدم دوباره مسکن خوردم. آن شب دندان دردم زیاد شد، آن‌قدر زیاد که اگر می‌توانستم خودم دندانم را می‌کندم و از دهانم بیرون می‌انداختم! شب سختی بود و تا صبح مثل ابر بهار گریه می‌کردم…
کاش زودتر رفته بودم. کاش می‌توانستم دندانم را بکشم. کاش این همه بدبختی مال من نبود.»

آموزش مداوم در حوزه بهداشت دهان و دندان، به ویژه برای محرومین از اهمیتی خاص برخوردار است. افزایش آگاهی‌های عمومی در مسایل بهداشتی کاربردی و ملموس و فرهنگ‌سازی، یکی از راه‌های مؤثر در پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقاء سلامت عمومی، و کاستن از هزینه‌ها است. رسیدن به این اهداف تلاش جدی و مصرانه‌ی همه‌ی نهادهای درمانی، نیروهای متخصص و گروه‌های مردمی را طلب می‌کند.

بعد از اتمام کارگاه، یکی از مادران – که از قضا دیپلم رشته تجربی دارد و زنی پیگیر و دارای تعاملات اجتماعی زیاد است- می‌گفت:
«اولش که گفتین موضوع این هفته بهداشت دهان و دندانه پیش خودم گفتم: ای بابا! دیگه یه دندون و مسواک زدن که این همه دنگ و فنگ نداره! ولی الان می‌فهمم خودِ همین که چطور مسواک بزنی خیلی مسئله‌ی مهمیه. و چقد چیز وجود داره که ما نمی‌دونیم و به خاطر ندونستنشون خودمون و خونواده‌هامون داریم بد زندگی می‌کنیم…»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *