گفت‌وگو با دخترم درباره‌ی عادت ماهیانه

گفت‌وگو با دخترم درباره‌ی عادت ماهیانه

مادلین ۱۱ ساله: قاعدگی واقعاً چیست؟ چگونه اتفاق می‌افتد؟ چرا باید رخ دهد؟ چه تغییراتی در من شروع شده است؟ اگر هنگام قاعدگی در مدرسه باشم چه باید بکنم؟ چگونه این خبر را به مادرم بدهم؟ آیا پدرم خواهد فهمید؟  

زمانی که دختری هشت‌ساله می‌شود، لازم است درباره‌ی قاعدگی، بلوغ و تغییرات جسمانی این دوره با او حرف بزنید. اغلب مادران می‌پرسند: «چرا اینقدر زود؟ دختر من در این سن هنوز بچه است.» شاید تا زمانی که علایم بلوغ نشود، باور این که لازم است با دختران درباره‌ی ‌ بلوغ و قاعدگی صحبت کنیم، سخت باشد. اما معمولا فرایند بلوغ در دختران هشت تا ده ساله آغاز شده است. در حقیقت، مراحل بلوغ قبل از اینکه در ظاهر دختران بروز کند، آغاز می‌شود.

همه دختران قبل از قاعده شدن در مورد بلوغ و قاعدگی از دوستانشان یا از طریق رسانه‌ها چیزهایی می‌شنوند، اما بسیاری از این اطلاعات نادرست است. اگر دختری بیش از هشت سال سن دارد، احتمالاً در مورد این مسئله بسیار کنجکاو است، اما نمی‌داند چگونه باید سؤالات خود را مطرح نماید.

در متنی که در اینجا گذاشته شده است، تلاش کرده‌ایم که مطالبی را که لازم است یک دختر و خانواده‌ی او پیرامون بلوغ بدانند، گردآوری کنیم.

این متن برای مطالعه به والدینی که فرزند دختر دارند، توصیه می‌شود. همچنین خواندن این مطلب را به معلمانی که با دختران ۸ تا ۱۳ سال سرو کار دارند،  توصیه می‌کنیم. معلمان و اولیاء مدرسه نمی‌تواند شرایط جسمی و روانی مرتبط با قاعدگی  را نادیده بگیرند؛ چرا که این موضوع خواه‌ نا خواه در شرایط یادگیری دانش‌‌آموزان تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، مطالبی که در متن آمده، می‌تواند برای کسانی که محتوای تدریسشان پیرامون مسائل بلوغ است  و نیز مشاوران مدرسه کارآمد باشد.

گفت‌وگو با دخترم درباره‌ی عادت ماهیانه

نویسنده: ساناز هادی‌پور، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *