طلوع در کتابخانه

می‌خواستیم که «یادگرفتن» را به کودکان بیاموزیم. می‌خواستیم به بچه‌ها یاد بدهیم که برای یافتن پاسخ سؤالات خود و آموختن آن‌چه که نمی‌دانند، به کتاب‌ها مراجعه کنند. آن‌ها سؤال‌های زیادی برای پرسیدن داشتند. سؤال‌هایشان را نوشتیم و با هم به سراغ کتابخانه‌ رفتیم. جواب بعضی سؤال‌ها در بعضی از کتاب‌ها بود، اما برای برخی دیگر از سؤال‌ها کتابی نیافتیم؛ به تدریج کتابخانه را بزرگ و بزرگ‌تر کردیم. رفته‌رفته بدون آن‌که لازم باشد به آن‌ها بگویم، ‌خودشان به سراغ کتابخانه می‌رفتند؛ با کوله‌باری از سؤال‌هایی که گاهی به زبان نمی‌آوردند.

مؤسسه‌ی «روشنای طلوع مهر»، از سال ۱۳۹۵ تا شیوع همه‌گیری کرونا، در شهرک سعدی شیراز مشغول به فعالیت بود. در مؤسسه تلاش ما بر این بود که آموزش‌هایی ضروری را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شهرک فراهم کنیم.

در طول مدت فعالیت مؤسسه در شهرک سعدی، تجربه‌های بسیاری از آموزش، تلخ و شیرین، سخت و آسان، در پیش رو داشتیم. حاصل این تجربیات نه فقط افزایش سواد ما، که تغییر در شخصیت و اندیشه‌های‌مان بود.

بخش مهمی از عملکرد مؤسسه‌ی طلوع به «تشویق به مطالعه» اختصاص داشت. هر یک از کارگروه‌های پیش‌دبستان، نوجوان و بزرگسال بر عهده‌ی خود می‌دید که مخاطبان خویش را به کتاب‌ها متصل کند؛ چه آنکه، همه‌ی ما می‌دانستیم که دیر یا زود مخاطبان ما مسیر خود را در زندگی بدون حضور ما در پی خواهند گرفت. دلمان می‌خواست که دست‌شان را در دست منابعی مادام‌العمر برای یادگیری بگذاریم. کتابخانه‌ی طلوع نیز، جایگاهی کلیدی داشت که علاوه بر طراحی و اجرای فعالیت‌های متنوع در کتابخانه و محله، به سایر کارگروه‌ها در مسیر کتابخوانی خدماتی ارائه می‌نمود.

ما در اینجا برخی از این فعالیت‌ها را که پیشتر به صورت خبر در سایت طلوع منتشر شده بود، گردهم آورده‌ایم. امیدواریم که مرور این فعالیت‌ها برای کسانی که مشتاق ترویج کتاب و کتاب‌خوانی‌اند، ایده‌دهنده و انگیزه‌بخش باشد.