آواز کودکی؛ شعر خوانی بچه‌ها در کتابخانه طلوع

کودکان به طور فطری شعر را دوست دارند و از آن لذت می برند. شعر، زیبایی‌های جهان را به آن‌ها نشان می‌دهد. شعر و ترانه به دلیل داشتن ریتم، تکرار جملات کوتاه و موزون و موسیقی نهفته در آن نسبت به دیالوگ‌های رسمی سازگاری بیشتری با دنیا و حال و هوای کودکان دارد. تم‌های ملایم موسیقی روحیه کودکان را آرام و مهربان می‌کند و تم‌های شاد باعث سرزندگی و تحرک و نشاط آن‌ها می‌شود. کودکانی که یاد گرفته‌اند به ترانه‌ها گوش بدهند و خود نیز آن ترانه‌ها را بخوانند، اعتماد به نفس بیشتری در سخن گفتن و استفاده از کلمات خواهند داشت.

روی زمین افتاده

یه هستۀ کوچولو

فکر می‌کنم که اون هست

هستۀ یک آلبالو

کی خورده آلبالو شو

فقط خدا می دونه

می‌کارمش تو باغچه

تا بزنه جوونه

وقتی که شاخ و برگ داد

میوه میده دوباره

آلبالوهاش به گوشم

شاید بشه گوشواره

(شکوه قاسم نیا)

فعالیت شعرخوانی را با دختران دبستانی عضو کتابخانه تجربه کردیم. در این فعالیت، ابتدا چند کتاب شعر کودک که شعرهای شاد و آهنگین داشتند انتخاب کردیم؛ بعد بچه‌ها به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم شدند. هرگروه همراه مربی‌اش به خواندن شعرهای کتاب‌شان و تمرین برخی از آن‌ها برای بلندخوانی گروهی پرداختند. در آخر هم همه دور هم نشستیم و هر گروه نتیجه کارش را به بقیه ارائه کرد.

مهم‌ترین هدف از انجام این فعالیت آشنا شدن بچه‌ها با کتاب‌های شعر موجود در کتابخانه و نحوه استفاده از آن‌ها و در نتیجه بهره بردن از فواید خواندن شعر – که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم – بود. یک نکته مهم در استفاده از این کتاب‌ها یافتن ریتم هر شعر است تا خواندن کتاب شعر – که در نگاه اول برای بچه‌ها سخت به نظر می‌آید – به تجربه‌ای لذت بخش مبدل شود.

تجربه لحظاتی شاد و مفرح در کنار دوستان و تلاش برای هماهنگی با هم‌گروهی‌ها برای بلندخوانی نیز از نتایج دیگر این فعالیت بود.