ARVE Error: Invalid URL https://roshanayetoloo.ir/wp-content/uploads/2019/12/نمایشگاه-خانه‌ی-نوجوان.mp4 in mp4

آرزویی برای به اشتراک گذاشتن؛ «نمایشگاه پایانی اولین دوره خانه نوجوان»

در هفته دوم آذرماه، نمایشگاهی از دست‌ساخته‎‌ها و آموخته‌های دختران در خانه نوجوان برگزار شد.

پس از یک دوره‌ی تقریبا سه ماهه آموزشی (اوایل شهریورماه تا اوایل آذرماه)، دختران بخش‌های مختلف خانه نوجوان- از کلاس مهارت‌های زندگی، کتابخوانی و بازی و ورزش گرفته تا باغبانی، نجاری و آشپزی- تجارب، مهارت‎ها و آموخته‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

جنب و جوش برپایی نمایشگاه از چند هفته پیش از شروع نمایشگاه، آغاز شده بود:

نوجوانان هر کدام از واحدهای خانه نوجوان، نمایندگانی برای خود انتخاب کردند. این نماینده‌ها برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره‌ی کارهای نمایشگاه، نظرات همکلاسی‌ها و مربی خود را می‌پرسیدند و با آن‌ها گفتگو می‌کردند و پیشنهادها را در جلسه نمایندگان بیان می‌کردند. دختران نوجوان با کمک مربی خود در هر بخش آنچه برای نمایشگاه نیاز بود را تهیه و طراحی کردند:

«هر واحد محصولاتی برای نمایشگاه فراهم کردند.

برای آن‌ها بسته‌بندی مناسب آماده کردند.

برای واحد خود شعاری که معرفی کارشان و آرزویشان برای آن واحد بود انتخاب کردند.

تزییناتی برای غرفه نمایشگاه آماده کردند.

و از میان خود بچه ها، یک مسئول برای ارائه توضیحات در غرفه، معرفی کلاس خودشان و فروش محصولات در زمان نمایشگاه انتخاب کردند»

نوجوانان هر واحد، شعاری به منظور معرفی کار و آرزویشان برای آن واحد انتخاب کردند.

یک هفته مانده به آغاز نمایشگاه، کارت دعوت‌هایی تهیه شد و دختران خانه‌ی نوجوان از دوستان، خانواده و فامیل‌شان برای دیدن حاصل تلاش‌ها و آموخته‌هایشان دعوت کردند.

نمایشگاه غرفه‌های مختلفی داشت.‌ برعهده گرفتن مسئولیت در غرفه برای نوجوانان تجربه‌ای جدید بود؛ با جدیت و شوق، از آموخته‌هایشان برای بازدیدکنندگان می‌گفتند، دست‌ساخته‌ها و کاشته‌هایشان را معرفی می‌کردند و می‌فروختند.

محصولاتی همچون موارد زیر:

  • گلدان‌های سفالی ساده و رنگارنگ با گل‌های مختلف
  • طرح لامپ و شاخه درخت برای نگهداری قَلَمه گیاهان
  • انواع محصولات چوبی (مانند جاکلیدی چوب و سنگ، قفسه برای سی دی، جاشمعی)
  • انواع غذا (مانند پنکیک سیب و دارچین و پیراشکی سبزیجات)
  • روزنامه دیواری حاوی معرفی تعدادی کتاب نوجوان
  • کارت پستال به همراه جملات منتخب دانش‌آموزان از چند کتاب
  • تابلوهای معرفی زنانی که برای تغییر شرایط خود و جامعه‌شان تلاش کرده‌اند

بروشور معرفی بخش‌های مختلف خانه‌ی نوجوان به همراه خاطرات و دست‌نوشته‌های نوجوانان نیز در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه شد. همچنین بازدیدکنندگان، از کودک تا بزرگسال، در غرفه‌ی بازی، ورزش و سرگرمی، بازی کردند و با انواعی از بازی‌های فکری آشنا شدند.

نمایشگاه فرصتی بود تا نوجوانان و مربیان خانه، شادی‌ها،‌ آموخته‌ها و لذت‌هایی که در کلاس‌ها تجربه کرده بودند را با دیگر اعضای محله به اشتراک بگذارند. نمایشگاه سه روز ادامه داشت و ‌در پایان هر روز مربیان و نوجوانان دور هم می‌نشستند، چای می‌خوردند، گپ می‌زدند و گاهی هم بازی می‌کردند.

پس از نمایشگاه تصمیم بر آن شد که بخش بیشتر سود حاصل از فروش محصولات برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی کلاس‌های ترم جدید و در جهت ارائه برنامه‌های خانه نوجوان به تعداد بیشتری از نوجوانان هزینه شود. همچنین بنا شد تا با بخش دیگر سود با کمک نوجوانان خانه برای «مسافران کوچه‌ها» غذای گرم پخت کنیم. مسافران کوچه‌ها نامی است برای کارتن خواب‌ها و کسانی که مشکلات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را در شب‌ها به جست و جو میان زباله‌ها واداشته است.