زنگ کتابخانه و آشنایی با چاپ کتاب تا نشر آن

یکی از ساعت‌های کلاسی در دوره‌ی جبرانی پیش‌دبستانی طلوع، زنگ کتابخانه است.

در یکی از این ساعت‌ها، بچه‌ها در قالب داستانِ پسربچه‌ای به نام «سپهر» با مفاهیمی همچون چاپخانه و چاپ کردن کتاب، آشنا شدند و فیلمی از چاپخانه را دیدند. در ادامه‌ی داستان، مفهوم انتشارات را یاد گرفتند و با لوگوی انتشارات «کانون پرورش فکری»، «بنفشه» و «انتشارات فنی ایران» آشنا شدند و کتاب‌هایی از هر کدام را مشاهده کردند.

در پایان کلاس، بچه‌ها تصاویری از «نمایشگاه کتاب» را از تلویزیون کلاس مشاهده کردند. حضور نشر های مختلف را در نمایشگاه دیدند و در قالب یک بازی وانمودی، نمایشگاه کتاب کوچکی در کلاسشان برپا کردند. به این ترتیب که: بچه‌های کلاس به دو گروه تقسیم شدند؛ به هر گروه تعدادی کتاب از سه انتشارات «کانون»، «بنفشه» و «انتشارات فنی» داده شد تا براساس لوگوی انتشارات، آن‌ها را تفکیک کنند. سپس با همکاری هم میزها را چیدند، لوگوی انتشارات را بالای هر کدام از میزها چسباندند، کتاب‌های مربوط به آن را روی میزها گذاشتند، و پس از چیدن کتاب‌ها روی میزها، برای فروش دست به کار شدند. در این بازی چند نفر فروشنده شدند. معلم و بقیه‌ی بچه‌ها به آن‌ها سر زدند، کتاب‌ها را ورق زدند، مشاهده کردند و از آن‌ها خرید نمودند.

در روزهای بعد از اجرای این طرح، وقتی معلم در زنگ‌های آزاد یا زمان‌های اضافه به بچه‌ها اجازه می‌داد که از کتابخانه کلاس، کتاب بردارند؛ یا خودش کتابی را در اختیار آن‌ها می‌گذاشت، بچه‌ها با اشتیاق همچون کشفی تازه دستشان را روی لوگوی کتاب هامی‌گذاشتند و می‌گفتند: اِ… «انتشارات کانون!» یا علامت کانون! یا اِ… این کتابه مال «انتشارات فنی» هست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *