سفر به هزارتوی کتاب

سفر به هزارتوی کتاب

«باغچه‌ی کوچکی جلوی درب حیاط خانه‌مان است. فکر کردم شاید بتوانم با سرسبز کردنش صفایی به کوچه و خانه‌مان بدهم و همسایه‌هایمان را هم خوشحال کنم. این کتاب را در کتابخانه‌ی مدرسه پیدا کردم، یک فصلش در مورد باغبانی است، مثل این‌که … شاید بتوانیم باغچه‌ای هم در مدرسه داشته باشیم؛ نظر شما چیست؟! از کجا شروع کنیم؟»

«از متن مقاله»

 

اگر کودکان خواندن را خوب بلد نباشند، اگر زبان را درک نکنند و اگر با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته باشند، سواد آنان چندان سودمند نخواهد بود. کتاب خواندن، علاوه بر اینکه به کودکان در بهبود مهارت‌های زبانی کمک می‌کند، آن‌ها را به منابع آموزشی مادام‌العمر یعنی کتاب‌ها متصل می‌کند. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند در تمام طول عمرشان بدون نیاز به معلم بیاموزند.

به نظر می‌رسد که اگر به کودکان کمک شود که در سال‌های نخستین تحصیل کتاب بخوانند و در خواندن مهارت یابند، انگیزه‌ی آنان برای خواندن در تمام عمر باقی می‌ماند. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چگونه کودکان را به مطالعه علاقمند نماییم و آن‌ها را تشویق کنیم که کتاب بخوانند.

در مطلبی که توسط «کانون کتاب مهر۱» تهیه شده است، تلاش شده که نکات و فعالیت‌های مختلفی برای تشویق کودکان به کتابخوانی معرفی شود. خواندن این مطلب را به تمام کسانی که دوست دارند، کودکان اطرافشان را به مطالعه علاقمند کنند، به ویژه معلمان و اولیای مدرسه توصیه می‌کنیم.

سفر به هزارتوی کتاب

  1. کانون ترویج کتاب و کتاب‌خوانی مهر، یک سازمان مردم نهاد است که هدف خود را ترویج کتاب و کتاب‌خوانی می‌داند و در این مسیر به شیوه‌های زیر می‌کوشد:

    • تجهیز کتابخانه‌های محله‌ها و مدارس (به ویژه در مناطق محروم)
    • آموزش و توانمندسازی ترویج‌گران کتاب و کتاب‌خوانی و پشتیبانی از آن‌ها
    • برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای همه علاقمندان به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
    • تجهیز کتاب‌خانه‌های مناطق محروم
    • تربیت و آموزش ترویج‌گران کتاب‌خوانی

    برای آشنایی بیشتر با این کانون می‌توانید به وبسایت کانون کتاب مهر مراجعه کنید.[]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *