آموزش امنیت فردی به کودکان پیش‌دبستانی طلوع

زنگ «مهارت‌های زندگی» در پیش‌دبستانی طلوع، فرصتی است تا بچه‌ها راه‌هایی برای شناخت بهتر خود و دیگران را بیاموزند. در این کلاس‌ها کودکان با استفاده از ابزارهایی چون قصه، تصویر، فیلم و گفت‌و‌گو، احساسات متفاوت خود را می‌شناسند و با روش صحیح ابراز آن‌ها آشنا می‌شوند، و به علاوه کار گروهی و توجه به دیگران را تمرین و برای حل مسائل با یکدیگر هم‌فکری می‌کنند.
در این کلاس‌ها از ابزارهایی چون قصه، تصویر، فیلم و گفت‌و‌گوی کلاسی استفاده می‌شود.

یکی از موضوعات در زنگ مهارت‌های زندگی، که به ویژه برای کودکان مناطق پرآسیب اهمیت زیادی دارد، مساله‌ی امنیت فردی است.

بدیهی است که نمی‌توان همه مشکلات و خطرات را از کودکان دور کرد. اما می‌توان آن‌ها را طوری تربیت کرد که در مقابله با خطرات و تهدیدات به بهترین شکل از خود دفاع کنند؛ هدف تربیت فرزندانی قوی است. کودکانی که سرشار از اعتماد به نفس و آگاهی باشند، در صورت رویارویی با افراد و موقعیت‌های خطرناک، واکنش درستی از خود نشان می‌دهند.

کودکان طلوع در زنگ مهارت‌های زندگی با آسیب‌های محتمل آشنا شدند و راهکارهایی برای مواجهه با شرایط آسیب‌زا آموختند.
طرح امنیت فردی با یک داستان جذاب آغاز شد؛ داستان کتاب «برخی رازها باید فاش شوند». تصاویر و قلم خوب داستان، کمک کرد تا بچه‌ها به خوبی به داستان گوش دهند.
معلم با طرح سوال‌هایی در زمان خواندن داستان و در پایان داستان، کودکان را با واقعیت‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوند، درگیر کرد. داستان نیز با پایانی اطمینان‌بخش به بچه‌ها کمک کرد تا بتوانند به سمت تصمیم‌گیری درست و شجاعانه در چنین موقعیت‌هایی سوق پیدا کنند.

در ادامه‌ی این طرح در جلسات بعد، با قصه و انیمیشن‌های آموزشی، کودکان با انواع ارتباط‌های ناایمن آشنا شدند و سپس نحوه «نه» گفتن را آموختنند و تمرین کردند.
کودکان آموختند که حق دارند انتخاب کنند که چه کسانی به آن ها نزدیک شوند و به این ترتیب «حلقه‌ی محبت‌»شان را شناختند. آنها در ادامه این حلقه‌ی محبت را نقاشی کردند و در پایان هم کاربرگی درباره‌ی تماس ایمن و ناایمن کامل کردند.