کودکان و بازی‌های حرکتی

معلم: امروز کدام زنگ را بیشتر دوست داشتی؟

– اجازه! همون زنگی که بازی کردیم. همون که شما شیر جنگل بودی و ما رو می‌گرفتی. بازم میشه بازی کنیم؟…

* * *

حالا به چپ چپ
حالا به راست راست
حالا جلو جلو جلو
حالا عقب عقب
حالا دست‌ها بالا
حالا دست‌ها پایین
حالا بچرخ بچرخ
حالا بشین زمین ….

* * *

کودکان در زنگ ورزش صبحگاهی، با شادمانی روی خط وسط فرش به حالت زیگزاگ این طرف و آن طرف خط می پرند:

– خانم معلم نگاه کن چقدر تند می پرم.

معلم دستش را بالای سر یکی از آن‌ها می‌گیرد و به او می‌گوید: تا اینجا بپر! و بعد بالاتر و بالاتر. کودک نیز با چابکی در حالی که می‌خندد؛ هر بار تلاش می‌کند بالاتر بپرد و سرش را به دست معلم برساند.

* * *

رشد جسمی و حرکتی یک کودک تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، وضعیت تغذیه، شرایط عمومی بدن و نیز حرکات و تمرین‌های ورزشی قرار می‌گیرد.

سال‌های اولیه کودکی، مرحله‌ی ایده‌آلی برای یادگیری مهارت‌های حرکتی است. زیرا:

  • بدن کودکان در این مرحله مستعدتر از بدن نوجوانان و بزرگسالان است و در نتیجه یادگیری مهارت‌ها آسان‌تر است.
  • کودکان در این مرحله، کنجکاوی بیشتری دارند و در یادگرفتن امور جدید مشتاق‌تر هستند و کوشش بیشتری صرف می‌کنند. به همین علت، محرکات لازم را برای کوشش در یادگیری فراهم می‌آورند.
  • استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودکان در این مرحله درحال شکل‌گیری و رشد هستند.کودکان همچنین، از فعالیت زیاد از حد یا نشستن در یک محل بدون حرکت برای مدتی زیاد، خیلی زود خسته می‌شوند.

ما در «طلوع» سعی داریم هر ماه تعدادی از اهداف رشد حرکتی را از طریق بازی‌هایی در کودکان تقویت کنیم. اهدافی چون: راه رفتن روی خطوط مستقیم و زاویه دار، لی‌لی کردن، پریدن، هدف‌گیری پرتاب توپ در سبد، دریافت توپ، دویدن، غلطیدن، برقراری تعادل.

علاوه بر بازی‌هایی که در تقویت و رشد ماهیچه‌های حرکتی درشت و ظریف موثرند، به بازی‌های تخلیه‌ی هیجانی نیز می‌پردازیم. این بازی‌ها، در ارتباط بین‌فردی بهتر کودکان (رابطه با سایر کودکان و دوست‌یابی، رابطه با معلم) بسیار موثرند. این بازی‌ها به کم شدن تنش در بچه‌ها کمک می‌کنند و در بروز احساسات آن‌ها موثرند.

بعضی از این بازی‌ها مثل «دانه مروارید» یا «تله موش» به کودکان کمک می‌کنند با ترس‌هایشان مواجه شوند. یا به معلم کمک می‌کند تا بچه‌هایی که می‌ترسند را بهتر شناسایی کند. در بسیاری از این نوع بازی‌ها، بچه‌هایی هستند که در ابتدا می‌ترسند وارد بازی شوند اما رفته‌رفته قدرت پیدا می‌کنند، با ترس‌هایشان مواجه و وارد بازی می شوند. در بعضی از این بازی‌ها مشکلاتی از بچه‌ها آشکار می‌شود که معلم را وادار می‌کند تا در آن جلسه یا جلسات بعد به راه‌ حل‌هایی بیندیشد.

در زنگ بازی حرکتی در صورتی که معلم مشاهده‌گر خوبی باشد، علاوه بر کمک به رشد مهارت‌های حرکتی، می‌تواند چیزهای زیادی را کشف کند که در بهتر شدن رابطه و کمک به تغییر تک تک بچه‌ها موثر باشد. این زنگ همین‌طور فرصت مناسبی است برای اینکه بچه‌ها خودشان و دوستانشان را بهتر بشناسند.