تپلی به بدنم دست نزن! (یک طرح درس)

تپلی به بدنم دست نزن! (یک طرح درس)

این طرح درس براساس کتاب داستان «تپلی: به بدنم دست نزن!» طراحی شده است.

مشخصات کتاب‌شناسی

  • نام کتاب: تپلی به بدنم دست نزن!
  • نویسنده: گروه نویسندگان
  • عنوان اصلی کتاب: My Body Belongs to Me
  • مترجم: هستی سعادت
  • انتشارات: شرکت انتشارات فنی ایران (نردبان)
  • تعداد صفحات: ۱۶
  • کلید واژه‌ها: تربیت جنسی، قسمت‌های خصوصی بدن

 

تپلی و کپلی برادر و خواهر هستند. کپلی دختر است و تپلی پسر. آن‌ها از مامان درباره‌ی جاهای خصوصی بدنشان می‌پرسند و مامان آن‌ها را راهنمایی می‌کند. حالا آن‌ها قسمت‌های خصوصی بدن را می‌شناسند و یاد گرفته‌اند که چطور مراقب بدن خود باشند.

اهداف:

  • درک مفهوم «استقلال بدنی» (اینکه بدن هرکسی مال اوست)؛
  • آشنایی با مناطق خصوصی بدن؛
  • درک حریم خصوصی بدن دیگران؛
  • درک مفاهیم «نگاه پرخطر»، «حرف پرخطر»، «لمس پرخطر»، «تنهایی پرخطر» و «بغل کردن پرخطر»؛
  • تمرین گفتنِ «نه».

گروه سنی: پیش‌دبستانی تا سوم دبستان

ابزار موردنیاز: کتاب «تپلی به بدنم دست نزن»، انیمیشن کوتاه «پنج خطر ایمنی با خانم دانی»، کاربرگ تکلیف دختران و پسران به تعداد دانش‌آموزان (برای مشاهده‌ی کاربرگ‌ها و انیمیشن، به انتهای مطلب رجوع کنید).

 

اجرای طرح

الف) بهتر است که هنگام اجرای طرح درس دانش‌آموزان را به دو گروه پسران و دختران تفکیک کنید.

ب) کتاب داستان را قصه‌گویی یا قصه‌خوانی کنید.

پ) پس از پایان قصه‌گویی، با نمایش دادن تصویر مناسبی از بدن، نقاط خصوصی بدن دختران و پسران را به طور جداگانه به دانش‌آموزانِ دختر و پسر آموزش دهید.

 

پرسش‌های پس از قصه

  • اگر کسی از شما خواست که به قسمت‌های خصوصی بدنش نگاه کنید یا دست بزنید، چه کار می‌کنید؟ به او چه می‌گویید؟
  • اگر کسی خواست به بدن شما دست بزند و گفت که این یک راز است، چه کار می‌کنید؟
  • اگر کسی گفت که لباستان را دربیاورید، به او چه می‌گویید؟
  • اگر کسی از شما خواست کاری بکنید که به نظرتان ترسناک یا اشتباه آمده، چه کار می‌کنید؟

 

پخش انیمیشن «پنج خطر ایمنی با خانم دانی»

انیمیشن را برای دانش‌آموزان پخش کنید.

فعالیت پس از تماشای انیمیشن

۱) از دانش‌آموزان بپرسید که:

  • آدم‌‌بدها چه شکلی‌اند؟
  • چرا بعضی از آدم‌ها گاهی کارهای بدی می‌کنند؟
  • به نظر شما همه‌ی غریبه‌ها بد هستند؟

۲) از دانش‌آموزان بخواهید که در مورد مشکل‌دار بودن یا نبودن هریک از موقعیت‌های زیر اظهار نظر کنند. همچنین از آن‌ها بخواهید که  اگر موقعیتی را پرخطر می‌دانند، بگویند که کدامیک از خطرهای ایمنی را در پی دارد.

  • اشکالی ندارد اگر وقتی مامان کنارتان ایستاده است دکتر نقاط خصوصی بدن شما را معاینه کند؟
  • اشکالی ندارد که یک مرد به سینه‌های یک دختر دست بزند؟
  • اشکالی ندارد که یک مرد لباس‌هایش را جلوی یک دختر در بیاورد؟
  • اشکالی ندارد که یک خانم به یک دختر بگوید که چه سینه‌های قشنگی دارد؟
  • اشکالی ندارد که یک خانم یک دختر را که در حال بازی با دوستانش است تنهایی با خود ببرد؟
  • اشکالی ندارد که یک معلم چند دانش‌آموز را به کلاس ببرد؟
  • اشکالی ندارد که یک خانم عکس یک زن لخت را به یک پسر نشان دهد؟
  • اشکالی ندارد که یک آقا یک پسر را ببوسد و لمس کند؟
  • اشکالی ندارد که دایی خواهرزاده‌اش را بغل کند؟
  • اشکالی ندارد که راننده‌ی سرویس مدرسه یک دختر را روی پایش بنشاند و نوازش کند؟
  • اشکالی ندارد که یک دختر نوجوان از یک دختربچه بخواهد که لباسش را درآورد؟

 

تکلیف و ارزیابی

کاربرگ‌ها را ببینید و به تناسب دانش‌آموزانتان از میان آن‌ها انتخاب کنید. از بچه‌ها بخواهید که کاربرگ‌ها را سرکلاس یا در منزل تکمیل کنند.

تکلیف‌خانه - شماره ۱ - پسران

 

تکلیف‌خانه - شماره ۱ - دختران

 

کاربرگ ۲

 

کاربرگ ۳

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *