واحد آموزش جبرانی پیش‌دبستانی

علی با هیجان، یکی دیگر از حیوانهای کاغذیاش را برداشت و به بچهها گفت: «یک زرافه هم درست کردهام…» رضا گفت: «بده ببینمش…» بعد زرافه را گرفت و وارسیاش کرد. مریم گفت: «علی، به من هم یاد بده چطور باغ وحش درست کنم…» علی جواب داد: «اول اسب درست کنیم یا زرافه…؟»

یک روز عادی، در یک کلاس پیش‌دبستانی… بچه‌ها با هم کاردستی درست می‌کنند، حرف می‌زنند، بازی ‌می‌کنند، سرود می‌خوانند و…

اما برای مربی کلاس،‌ این صحنه چندان عادی نیست. شش ماه پیش، علی خیلی کم حرف می‌زد. او بیشتر خواسته‌هایش را با صداهای نامفهوم و جیغ زدن بیان می‌کرد. علی در خانواده‌ای نیازمند متولد شده بود. مادر علی به خاطر مشغولیت، و همین‌طور به خاطر ناامیدی و افسردگی، زمان کمی را صرف صحبت با او می‌کرد. برای مربی، توانایی علی در ایجاد ارتباط با بچه‌ها، همچون یک تولد تازه است همراه با شادی و شوق، و نوید آینده‌ای روشن‌تر…

***

برای بسیاری از ما، اهمیت آموزش در دوران خردسالی، و به طور خاص، در دوران پیش از دبستان، چندان روشن نیست. ما به این دوران مثل دورانی نگاه می‌کنیم که باید ناگزیر طی شود تا به دوران نوجوانی و جوانی، که آموزش‌های مهم در آنجا اتفاق می‌افتد برسیم؛ اما در حقیقت، تجربه‌های خردسالی تأثیر مهمی در شکل‌گیری شخصیت و توانمندی‌های ما دارند. استفاده‌ی صحیح از زبان و گفتار، برقراری ارتباط عاطفی با دیگران، احساس

امنیت، اشتیاق نسبت به محیط و جهان پیرامون، و پرورش ویژگی‌هایی از قبیل مهربانی، همدلی، توجه به دیگران، شادمانی و خلاقیت از جمله توانمندی‌های مهمی است که کسب آن‌ها در خردسالی آغاز می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از خردسالان طبقات محروم از آموزش‌های اساسی موردنیاز در این سن نیز محروم‌اند و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها در برقراری ارتباط زبانی و احساسی با دیگران، احساس امنیت و رغبت نسبت به جهان پیرامون و در یادگیری و تفکر با مشکلاتی جدی مواجه شوند. از این رو، ارایه‌ی آموزش‌های جدی و باکیفیت در مقطع پیش‌دبستانی سهمی مهم و البته فراموش‌شده در آموزش محرومین دارد.

واحد آموزش پیش از دبستان طلوع، تدوین طرح‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی در سنین پیش از دبستان را بر عهده دارد.

***

در دوره‌ی جاری پیش‌دبستانی طلوع، ۵۲ کودک خردسال مشغول به تحصیل‌اند. هرکدام از این کودکان هر هفته سه روز در کلاس‌های طلوع شرکت می‌کنند. موضوعات آموزشی کلاس‌های طلوع از این قرار است:

کلاس هنر، کلاس اکتشاف (آموزش کاربردی علوم تجربی و ریاضی)، کلاس نمایش خلاق و بازی‌های وانمودی، کلاس قصه‌گویی
کلاس بازی در فضای آزاد، کلاس موسیقی، کلاس کتابخانه، کلاس بازی با ابزارهای آموزشی و بازی های فکری

هم‌چنین، هر روز یک کلاس هم به آموزش کلاسیک بر اساس جزوه‌های آموزشی (آموزش مفاهیم پایه ریاضی، علوم و زبان آموزی) اختصاص می‌یابد.

در برنامه‌ی آموزش جبرانی پیش‌دبستانی طلوع، علاوه بر زنگ‌های آموزشی، هر ماه یک مفهوم محوری یا «واحد کار»، به عنوان زمینه‌ی تدریس در همه‌ی کلاس‌های آن ماه تعیین می‌شود. برخی از واحد کارهای آموزش پیش‌دبستانی طلوع نیز از این قرارند:

نظم و نقشه ذهنی؛ خانه؛ ما و دیگران؛ پاییز، سرما و مسایل مرتبط؛ طبیعت؛ تغذیه؛ مشاغل

 در مورد برنامه‌ی پیش‌دبستانی طلوع بیشتر بخوانید…

آموزش از راه دور در پیش‌دبستانی طلوع

با توجه به شرایط به وجود آمده و لزوم حفظ فاصله‌ی فیزیکی، بر آن ش…

از بازی با رنگ انگشتی تا مهربانی با دوستان

تجربه‌ی کشیدن نقاشی با انگشت و لمس کردن رنگ در دست برای کودکان …

نمایش خلاق؛ تجربه‌ای متفاوت

خلاقیت را می‌توان جزء جدانشدنی هر هنری دانست از جمله هنر نمایش…

کودکان به فضایی برای خلق کردن نیاز دارند

دست‌ورزی یکی از مهارت‌های ضروری کودکان پیش‌دبستانی است. این …

آقای کتاب‎دار در پیش‌دبستانی

/
  «معلم: بچه‌ها! یه خبر جدید دارم. امروز قراره اتفاق تازه‌ای…

معاونت سلامت گامی به سوی ارتقای سلامت در طلوع

امسال به نیت توجه دقیق‌تر به بهداشت و سلامت بچه‌ها در موسسه، بخشی…

یک دستپخت زیبا، تجربه‌ی آشپزی در پیش‌دبستانی

/
آشپزی علاوه بر اینکه برای کودکان یک سرگرمی است، یک آموزشگاه طبیع…

اردوی طبیعت‌‌گردیِ آموزش پیش‌دبستانی طلوع

اولین اردوی تفریحی ـ اکتشافی کودکان پیش‌دبستانی طلوع، در فصل پایی…