کودکان به فضایی برای خلق کردن نیاز دارند
دستورزی یکی از مهارتهای ضروری کودکان پیشدبستانی است. این مهارت موجب میشود کودکان در به دست گرفتن مداد و انجام کارهای ظریف توانا شوند و هماهنگی دست و چشمانشان تقویت شود.
در ادامه، روایت معلم از تلاشی در زنگ کار دستی برای تقویت این مهارت را میبینیم:
«کاغذهای رنگی را خطکشی کردم و قیچی کردن را به کودکان یاد دادم. قرار بود بچهها کاغذها را بچینند و با آنها حلقههای رنگی درست کنند.
کودکان در ابتدا کاغذها را برعکس میچسباندند و در وصل کردن حلقهها به هم گیج میشدند. کار تا چند حلقهی اول اینطور پیش میرفت.
- نه محمد، اول کاغذی را که وارد حلقه کردهایم، از طرف رنگی روی هم گذاشته و بعد میچسبانیم.
در چسباندن چند حلقهی اول، چهرهی بچهها حکایت از پیچیدگی کار و خستگی داشت. از حلقهی پنجم به بعد اما چهرهها تغییر میکرد.
- وای خانم معلم، حلقهها داره بزرگ میشه.
- خانم معلم، میشه ببریمش خونه؟
- چه قد بزرگ شد؟!
- خانم معلم، میشه باهاش کلاس رو تزئین کنیم؟»
آنها در چنین فضایی از توانایی های خود، آگاه میشوند و شوق به خلق چیزی تازه با دستانشان را در خود پیدا میکنند.