حکایت‌های فلسفی برای با هم بودن

حکایت‌های فلسفی برای با هم بودن

مشخصات کتاب

  • نام کتاب: حکایت‌های فلسفی برای با هم بودن
  • نویسنده: میشل پیکمال
  • عنوان اصلی کتاب: Les Philofables
  • مترجم: مهدی ضرغامیان
  • انتشارات: آفرینگان
  • تعداد صفحات: ۱۴۲

درباره‌ی کتاب

کتاب حکایت‌های فلسفی حاوی بیش از پنجاه حکایت و داستان کوتاه از شرق و غرب عالم است. نویسنده‌ی کتاب که خود روزگاری معلم بوده است، می‌کوشد که به کمک این حکایت‌ها خواننده‌ی خود را با اندیشه‌ها و پرسش‌های اساسی فلسفه آشنا سازد.

پس از بیان هر حکایت،‌ بخشی به نام «در محضر فیلسوف» آمده است که در آن زمینه‌ی بحث و گفت‌وگوی فلسفی برای بچه‌ها فراهم گردیده. همچنین کلمات کلیدی مربوط به هر حکایت، ‌در حاشیه‌ی کتاب درج شده است که به جست‌وجوی موضوعی حکایت‌ها کمک می‌کند.

این کتاب تا کنون به بیش از ده زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است.

مخاطبان کتاب کودکان و نوجوانان ده سال به بالا می‌باشند.

جهنم و بهشت

روزی از خردمندی خواستند تا بگوید در بهشت و جهنم چه می‌بیند.

او گفت: «آدم‌هایی را در جهنم می‌بینم که جلوی ظرف‌های بزرگ برنج نشسته‌اند، اما از گرسنگی دارند می‌میرند، چون قاشق‌هایی که باید با آن‌ها غذا بخورند، دو متر طول دارد. به همین دلیل، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما در بهشت، همان آدم‌ها را می‌بینم که سر همان میز نشسته‌اند و همان قاشق‌ها را در دست دارند. آن‌ها خوشحال و سرسلامتند، زیرا هریک از آن‌ها از قاشق خود برای غذا دادن به کسی استفاده می‌کند که روبرویش نشسته است.»

بر اساس حکایتی چینی

 

در محضر فیلسوف

جامعه و زندگی سعادتمندانه بدون همبستگی آدم‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد. آیا شما هم چنین نظری دارید؟ حتی فیلسوفی نوشته است: «بخشش آدم را ثروتمند می‌کند». آیا تا به حال با عطا کردن یا قسمت کردن چیزی با یک دوست یا آدمی ناشناس، احساسی خوب به شما دست داده است؟

سخنی از نویسنده

«نخستین مجموعه‌ی حکایت‌های فلسفی من در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. صدها معلم ـ از دبستان تا دبیرستان ـ در کلاس‌هایشان از این کتاب به عنوان آموزش تفکر شهروندی و فلسفی استفاده کردند. مؤسسه‌های آموزشی خیلی زیادی دعوتم کردند. توانستم در زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با والدین و بچه‌های پرشور و شوق گفت‌وگو کنم. حال با اطمینان می‌گویم که استفاده از حکایت‌ها و داستان‌های متعلق به گنجینه‌ی فرهنگی بشری، عملی موفق و قابل اطمینان برای ورز دادن ذهن و فکر بچه‌هاست. …

اینک دومین مجموعه از حکایت‌های فلسفی‌ام را تقدیم می‌کنم. این بار این حکایت‌ها بر موضوع «زندگی با همدیگر» تأکید می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد که امروزه از بابت آن بسیار آسیب‌پذیر هستیم.

گوشه‌گیری‌های خودپسندانه و اجتماع‌گرایی‌های خطرناک به پایه‌های «زندگی با همدیگر» ضربه‌های اساسی می‌زنند. مدرسه که همواره در خط اول مقابله با مشکلات جامعه است، اکنون با افزایش نگران‌کننده‌ی خشونت‌ها و بی‌نزاکتی‌ها روبروست. بنابراین، وظیفه‌ی دشوار تعلیم و تربیت، پیوند دادنِ شهروندان آینده به همدیگر، آموزش دادنِ «شنیدن»‌ یکدیگر، پرورش ذهن نقاد و مردم‌سالاری است.

در کشور فرانسه، کارگاه‌ها و گفت‌وگوهایی فلسفی ایجاد شده است. نهاد آموزش که مدت‌هاست در برابر این جریانِ آموزشی نوین دست‌دست کرده است، امروزه فوریت و لزوم آن را احساس می‌کند. … »

میشل پیکمال

 

 

نویسنده: فاطمه گزین، دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *