سلام مثل بهاره، گل و شکوفه داره

واحد کار ماه اول پیش‌دبستانی طلوع به سلام، آشنایی و ارتباط دانش‌آموزان اختصاص یافت.

سلام مثل بهاره، گل و شکوفه داره
بوی قشنگ دوستی همراه خود میاره

وقتی سلام می‌کنیم، شاپرکا می‌خندن‌
بال‌هاشونو برامون باز می‌کنند، می‌بندن

گوش بده باز می‌خونن پرنده‌های زیبا
با چه چه و با جیک جیک، سلام میدن به گل‌ها

در ۳ هفته‌ی ابتدایی کلاس‌های پیش‌دبستانی کودکان در فعالیت‌هایی جذاب یکدیگر را بهتر شناختند. هر روز، در مراسم آغاز کلاس، پس از انجام  فعالیت‌های حرکتی، کودکان روی زمین گرد هم جمع می‌شدند، تصاویری را مشاهده می‌کردند، با هم گفت‌وگو می‌کردند و پس از این استقرار ابتدایی کلاس‌هایشان را آغاز می‌نمودند.

یک گل، ده گل، صدتا گل، گل‌های زیبا
کلاس درس ما هست باغ گل ما

مریم آمده امروز به باغ گل‌ها
زیباتر کرده او هم کلاس ما را…

این شعری بود که معلم آن را در روزهای مختلف مرور می‌کرد و با خواندنش بچه‌ها را به هم پیوند می‌داد و به آشنایی و ارتباط بیشتر آن‌ها با هم کمک می کرد.

در طول ماه اول کلاس‌ها، معلم‌ها در قالب طرح‌هایی به معرفی زنگ‌های کتابخانه، موسیقی، نمایش خلاق، هنر و اکتشاف پرداختند.  بعد از معرفی هر زنگ، دانش‌آموزان با تصویر نشانه‌ی آن زنگ آشنا شدند و پس از آن، از قفسه مربوط به آن زنگ بازدید کردند، آن را از نزدیک دیدند و تعدادی از وسایل قفسه را آزادانه انتخاب و با آن کار کردند.

زنگ تغذیه نیز فرصت بسیار خوبی برای آشنایی بچه‌ها با یکدیگر است.گاهی اوقات بچه‌های دو کلاس در هر شیفت، همچون خانواده‌ای بزرگ، بر سر یک سفره کنار هم می‌نشینند و با هم صبحانه می‌خورند. در طلوع، کودکان زنگ تفریح‌های مشترک دارند. این فرصت کوتاه نیز به تقویت فضای آشنایی و دوستی بچه‌های دو کلاس با هم کمک به سزایی می‌کند.

یکی از فعالیت‌ها ماه اول در راستای شناخت بچه‌ها از هم، نقاشی با گواش به صورت آزاد در حیاط موسسه بود. در این فعالیت که در فضای باز و در حال پخش یک موسیقی کلاسیک انجام شد، به هر کدام از بچه‌ها فرصت داده شد تا یک نفر را به عنوان هم گروهی انتخاب کند. هم گروهی‌ها باید از پالت رنگ مشترک استفاده می‌کردند و هرکس نقاشی خودش را روی مقوا می‌کشید. در این فعالیت کودکان برای ساخت رنگ جدید از دوستانشان سوال می‌پرسیدند، یکدیگر را راهنمایی می‌کردند و به صورت مشترک از رنگ‌هایشان استفاده می‌کردند.

پس از پایان کار بچه‌ها قلم‌موها و پالت‌هایشان را در ظرف آبی که گوشه حیاط بود شستند، زباله‌هایشان را در سطل زباله ریختند، زیراندازشان را جمع کردند و نقاشی‌هایشان را به برد متصل کردند و به این ترتیب نظم، مسولیت‌پذیری و همکاری را تمرین کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *