روشنای طلوع مهر
«روشنای طلوع مهر» – یا به صورت مختصر «طلوع» – فعالیت خود را از مهر ماه سال ۹۵ آغاز کرده است. زمینهی اصلی فعالیت مؤسسهی طلوع، ارایهی خدمات آموزشی در مناطقی است که به آموزشهای مناسبی دسترسی ندارند. طلوع همچنین در نظر دارد طرحدرسها و مواد آموزشی مناسب برای آموزش در مناطق محروم را تهیه و منتشر کند و از این راه به گسترش کمّی و کیفی آموزش محرومین کمک کند.
دفتر مؤسسهی طلوع و محل مرکزی برگزاری کلاسهای آن، در شهرک سعدی شیراز است.
چرا آموزش؟
همهی ما برای رو در رو شدن با دشواریهای زندگی و پیگیری درست اهداف و خواستههایمان احتیاج به آموزش مناسب داریم. یک آموزش مناسب، دانش، مهارت و صفات لازم برای در پیش گرفتن یک زندگی خوب را در مخاطبانش ایجاد میکند.
اهمیت آموزش برای محرومین دوچندان است. محرومین در زندگی فردی و اجتماعیشان با موقعیتها و انتخابهای پیچیده و دشواری مواجهاند و یک آموزش مناسب، آنان را برای مواجهه با این موقعیتها آماده میکند.
از سوی دیگر، آموزش مناسب، نقشی محوری در خروج از فقر دارد. آموختن حل مسأله، برقراری ارتباط با دیگران، و ایجاد نگاهی امیدوارانه و تلاشگرانه، سرمایههایی حیاتی برای رسیدن به وضعیتی شایستهتر برای محرومیناند.
بدینترتیب، محرومین خود میتوانند نقش مهمی در تغییر وضعیت نامطلوب زندگیشان ایفا کنند.
به چه کسانی؟
طلوع برنامههای آموزشیاش را برای محرومین در همهی سنین از پیش از دبستان تا بزرگسال، تدوین میکند. در نظر گرفتن ردههای سنی مختلف در برنامهریزی آموزشی مزایای زیادی دارد. بدین ترتیب، توانمندیهای هیچ دستهای از افراد بدون توجه رها نمیشود و همچنین یک خانواده یا اهالی یک محله، با مشارکت گروههای مختلف سنی، توانایی مضاعفی برای تغییر وضعیت خود پیدا خواهند کرد.
ساکنین محلههای نابرخوردار و پرآسیب، گروه هدف مؤسسهی طلوع است. ما همچنین تا حد امکان تلاش میکنیم مخاطبانی که محرومیتهای مالی و اجتماعی بیشتری دارند را شناسایی کنیم و آنها را به شرکت در دورههای آموزشی ترغیب کنیم.
کدام آموزش؟
برای ارائهی یک آموزش مؤثر، انتخاب صحیح اهداف آموزشی و شناخت شاملترین و مهمترین نیازهای مخاطبین ضروری است. زندگی محرومین مملو از چالشها و فرصتهایی است که ارائهی آموزش مناسب را طلب میکند. مسایلی چون ارتباط با نزدیکان؛ برقراری ارتباط مناسب در محیطهای کاری؛ مواجهه با دشواریهایی چون فقر مالی، بیماری و مرگ؛ یاد گرفتن شیوهی صحیح حل اختلافها؛ و مواجهه با آسیبهای اجتماعی و محلی همچون اعتیاد، کار کودکان، خشونت خانگی و مواردی دیگر از این دست، ضرورت انتخاب محتوای آموزشییی که به «زندگی محرومین» بپردازد را دوچندان میکند.
آموزشهای طلوع با این هدف طرحریزی میشوند که به مخاطبین یاری دهند تا امکانهای موجود در وضعیت و روابطشان را بشناسند و از آنها بهره بگیرند. داشتن روابطی عمیق، دلی پرآرزو و عشقی قدرتمند میتواند تجربهی زندگی را علیرغم فقر مالی دگرگون کند.
در کنار این آموزشها، که به طور عمومی آموزش «مهارتهای زندگی و ارزشهای اخلاقی» نام میگیرند؛ طلوع به ارایهی آموزشهای شغلی، ورزشی و آموزشهای تحصیلی جبرانی نیز میپردازد.
به چه روشی؟
هر روش آموزشیای، با اهداف و محتوای آموزش نسبتی دارد. برآورده شدن اهداف آموزشی طلوع، نیازمند استفاده از روشهایی متناسب است. طلوع میکوشد تا از روشهایی که مخاطبان را به جدی گرفتن تجارب زندگیشان فرابخواند، استفاده کند.
روشهایی از قبیل قصهگویی، کار گروهی، برگزاری اردو و بازدید، نمایش عکس و فیلم، مسئولیتدهی به دانشآموزان، و استفاده از تکالیف عملی و کاربردی به درگیر شدن بیشتر مخاطبین با موضوع آموزش و برآورده شدن اهداف آموزشی طلوع کمک میکنند.
توسط چه کسانی؟
مهمترین نیازمندی اجرای هر طرح آموزشی موفق، مشارکت معلمان و مربیانی باانگیزه، بادانش و خیرخواه است. طلوع آموزشگران خود را از میان افرادی برمیگزیند که به آموزش محرومین رغبت داشته باشند و برای کسب دانشهای ضروری برای ارائهی آموزش کارآمد انگیزه داشته باشند.
طلوع آموزشگران خود را نیز تحت آموزش مستمر قرار میدهد و از طریق همکاری میان معلمان و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دغدغهها، به تعمیق و رشد توانمندیهای معلمانش یاری میرساند.
در اندیشه و مرام طلوع، یک آموزشگر توانا، همیشه در پی یادگیری و کسب دانش تازه است.
***
برای تحقق اهداف ما، چند واحد در مؤسسهی ما فعالیت میکنند. برای کسب اطلاع بیشتر دربارهی فعالیتهای مؤسسه متن معرفی هر واحد را مطالعه کنید: