گزارشی از دوره‌ی تابستانه‌ی برگزار شده برای پسران نوجوان

از تیرماه سال جاری کلاس‌های آموزشی ویژه‌ی پسران نیز در موسسه‌ی طلوع تشکیل شده است.

پسران به ویژه محرومین، در سنین نوجوانی (۱۳ سال به بالا) وضعیتی را تجربه می‌کنند که آن‌ها را نسبت به فرایند آموزش بی‌رغبت و حتی ستیزه‌جو می‌نماید. آن‌ها در این رده‌ی سنی، به لحاظ هنجاری، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی خود را از گروه هم‌سالان کسب می‌کنند و به سختی پذیرای بزرگ‌ترهایی می‌شوند که نقش آموزشی دارند. لذا آموزش به ایشان نیازمند وجود برخی مقدمات است.

با این وصف، در گروه نوجوان، تلاش بر این است تا فعالیت‌های آموزشی برای نوجوانان پسر پس از ایجاد ارتباطی محکم و قابل اتکا آغاز شود. از آنجایی‌که این ارتباط، عمدتاً از طریق فعالیت‌های ورزشی و  عملی قابل‌دستیابی است، برگزاری کلاس فوتبال و کلاس حرفه و فن، به عنوان دو برنامه‌ی اصلی گروه نوجوان برای مخاطبان پسر در نظر گرفته شد.

حدود ۶۰ کودک و نوجوان پسر در رده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۳ سال، دو روز در هفته در کلاس فوتبال شرکت می‌کنند. در این کلاس ورزشی، تلاش بر این است تا علاوه بر پویایی و نشاط، کودکان و نوجوانان اموری هم‌چون قانون‌‌پذیری، احترام به اقوام و اقلیت‌های گوناگون، همکاری، پذیرش ضعف و مشکل خود، تلاش و صبر برای غلبه بر مشکلات و در نهایت امیدواری در شرایط دشوار را بیاموزند.

 

با توجه به اینکه نوجوانان از راه تماشای فیلم، بسیار راحت‌تر با مفاهیم اخلاقی آشنا می‌شوند، کلاس پخش فیلم نیز به صورت هفتگی برگزار می‌شود. فیلم‌ها، اغلب کارشناسی‌شده و با اهداف از پیش تعیین شده انتخاب می‌شوند و مفاهیمی هم‌چون شناخت خود، ضرورت داشتن آرزوهای والا، غلبه بر ترس و درماندگی را دنبال می‌کنند.

به طور مثال در مرداد ماه دو کارتون «نهنگ سفید» و «اسپریت» برای ایشان نمایش داده شده است. مضامین مهم کارتون نهنگ سفید عبارت اند از: «کمک کردن، صبر و مقاومت، دوستی و کشف زیبایی‌های طبیعت». در کارتون اسپریت نیز به مضامینی همچون «آزادی، مقاومت و امید» پرداخته شده است.

 

نوجوانان احتیاج به فعالیت‌ها و فضاهایی دارند تا طی آن مفاهیم و ارزش‌هایی مثل صبر و خویشتن‌داری، عزت‌نفس، حل مسأله و… را کشف و تجربه کنند. کلاس هنر که با محوریت کار با چوب و تولید سازه‌های هنری برگزار می‌شود، امکانی است برای این‌که نوجوانان به ارتباطی امن و پویا با زندگی واقعی دست بیابند. این کلاس‌ برای پسران نیز در حال برگزاری است. این نوجوانان در مرداد ماه با استفاده از چوب، گاری و صندلی ساخته و سپس آن‌ها را رنگ‌آمیزی نموده‌اند. رسیدن به «احساس کفایت نفس و توانمندی» یکی از مهم‌ترین اهدافی است که امیدواریم دانش‌آموزان پسر در این کلاس به آن رسیده باشند.

 

برگزاری این دوره‌ها در همین هفته به پایان رسید. به یاری خدا به زودی گزارش اردوی پایان دوره‌ی این کلاس‌ها نیز در کانال تلگرامی و وب‌سایت طلوع منتشر خواهد شد.