معرفی مستند «تالاب سیرانگلی»

معرفی مستند «تالاب سیرانگلی» ساخته محمد احسانی ۱۳۹۳

 

در همایش رهیافت مدیریتی احیای دریاچه ارومیه اعلام شد تالابهای نقده غیر قابل احیاست. کارشناسی که این نظر را داده بود نه تعداد تالابها را می دانست و نه خصوصیات آنها را می شناخت. این مساله خیلی روی ما تاثیر گذاشت. با یک نگرانی خاص جلسه ای گذاشتیم که تالابهای ما دارد به طور کلی از بین می رود…

اینها سخنان سیروس انتخابی است. دبیر بازنشسته آموزش و پرورش. ساکن نقده.

پیرمردی که در عمده‌ی این فیلم ۳۵ دقیقه‌ای راوی داستان تلاش گروهی از همسن و سالان خودش به نام «دوستداران طبیعت سولدوز» برای احیای تالابهای منطقه‌ی نقده است.

به دلایل مختلفی که در فیلم به آن‌ها اشاره می‌شود، ۱۴ تالاب این منطقه خشک شده بودند یا در حال خشک شدن بودند. خشکی این تالاب‌ها برای همه‌ی همسایگان آن‌ها و برای پرندگانی که به طور فصلی یا دائمی از آن‌ها استفاده می‌کردند فاجعه‌بار بود. در شرایطی که امیدی به نهادهای دولتی نبود، چند پیرمرد بازنشسته دست به کار شدند و راه‌های مختلف جلوگیری از این فاجعه را آزمودند. آنها با صبر و پیگیری بسیار ابتدا تالاب سیرانگلی و سپس ۴ تالاب دیگر این منطقه را دوباره زنده کردند، زیرا در شرایطی که سازمان‌های رسمی گاهی بیشتر مانع‌اند تا همراه، در شرایطی که مردم محلی که بیشترین ضربه را از شرایط می‌خورند سرخورده و ناامید شده‌اند و فقط ناله و شکایت می‌کنند و در شرایطی که هیچ کس نمی‌تواند راه حل ساده و سرراستی ارائه کند هیچ چیز به جز صبر و پیگیری بسیار نمی‌تواند راهی بگشاید.

 

شاید این ماجرا شبیه یک داستان خیالی با پایان خوب به نظر برسد: یک یا چند قهرمان مشکلی را می‌بینند، دل به دریا می‌زنند و پس از تحمل مرارت‌های بسیار مشکل را حل می‌کنند و …آنها سالها در کنار هم خوش و خرم زندگی کردند.

اما این یک داستان واقعی است که همین روزها، در همین کشور، توسط چند پیرمرد زندگی شده است.

 

…دیدن حیات مجدد پرندگان و شور و حال آنها برای ما بالاترین جایزه و یک خوشحالی بی‌نظیر برای ماست.

این حاصل کار ماست. چون خود [اداره] محیط زیست دست کشیده بود. حاصل کار ما ۵ تالاب احیا شده فعال در کل استان است

 

این فیلم را می توانید از سایت شبکه مستند دریافت کنید یا از فروشگاه سینما مارکت خریداری نمایید.