معرفی مجلهٔ طلوع
بسیاری از افراد تدریس را هنر میدانند و معتقدند که معلمان باید ویژگیهایی داشته باشند که چندان قابل آموختن نیست و بیشتر ذاتی و شخصیتی است. اما برخی دیگر عقیده دارند که معلمی علمی است که میتوان اصول آن را پس از طی مدارجی کسب کرد و در کلاس درس به مرحلهی اجرا گذاشت. عدهای دیگر هم معتقدند که معلمی نه صرفاً علم است و نه هنر. بلکه حاصل و ترکیبی از آن دو است. حرفهی پیچیده و دشوار معلمی هم به هنرمندی و هم به دانش نیاز دارد.
ما نیز معتقدیم که معلمی مانند هر کار دیگری نیاز به فراگرفتن دانش، آموختن مهارت و کسب ویژگیهای اخلاقی دارد.
ادامه مطلب...
تعلیم و تربیت، در مقام دانش از روانشناسی، جامعهشناسی، مردمشناسی و بسیاری از علوم بهره میگیرد تا موجبات تدریس کارآمد را فراهم سازد. افزون بر این، یک معلم به مهارتهایی مانند هدفگذاری و برنامهریزی آموزشی، برقراری ارتباط، ادارهی کلاس، حل مسئله و تفکر و … نیاز دارد. و سرانجام اجرای دانش و مهارتهای معلمی، بستری از اخلاق را میطلبد.
این در حالی است که بسیاری از معلمان فرصت نمیکنند که منابع مطالعاتی را برای نیل به نیازهایشان جستوجو کنند و یا انگیزهی لازم برای این کار ندارند.
هدف ما در «مجله طلوع» این است که در دستیابی به دانش، مهارت و اخلاق، به معلمان و علاقمندان به معلمی یاری برسانیم. همچنین منابع مطالعاتی برگزیده و انگیزهبخشی را در اختیار آن ها قرار دهیم.
به امید خدا، در «مجلهٔ طلوع» به موضوعات زیر پرداخته خواهد شد:
- استراتژیهای آموزشی (مانند کنترل کلاس، فضای آموزشی، روابط معلم و دانشآموز، فناوری آموزشی و … )
- موضوعات درسی (مانند ریاضی، هنر، فارسی و نگارش و زبانآموزی، ورزش، بازی، کتابخانه، علوم اجتماعی و …)
- تجربیات آموزشی
- تاریخ آموزش و پرورش و بزرگان تعلیم و تربیت
- فلسفهی آموزش و پرورش
- جامعهشناسی آموزش و پرورش
- مدیریت آموزشی
- معرفی فیلم و کتاب
این مطالب به صورت مقاله، معرفی طرح درس، ارائه کاربرگ، معرفی فعالیت یا مجموعه فعالیت، معرفی یک ایدهی تازه، ویدئوی آموزشی و … در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
امیدواریم که به این ترتیب بتوانیم در مسیر برقراری عدالت آموزشی و ترویج فرهنگهای بشر دوستانهی آموزش، قدم بگذاریم.
با ما همراه شوید…