برگزاری کارگاه نیازهای کودکان

امسال نیز همچون سال گذشته کارگاه آموزشی‌ای با موضوع «نیازهای کودکان» برای والدین کودکان پیش‌دبستانی در طلوع برگزار شد.

کودکی دوران رشد و شکوفایی است. با اطمینان می‌توان گفت که در هیچ دوره‌ای از زندگی رشد روانی و جسمانی انسان به اندازه‌ی دوران کودکی سریع نیست.

کودک در سال‌های اول زندگی چیزهای بسیاری می‌آموزد. او در دو سالگی قدم‌های نااستواری برمی‌دارد و به زحمت زبان به سخن می‌گشاید. کلمات مجزایی را به زبان می‌آورد و به ندرت جمله‌ی کوتاهی می‌گوید. راه رفتن را می‌داند، اما هنوز قادر به دویدن نیست. برای او نیک و بد مفهومی ندارد و گذشته و آینده را به خوبی درک نمی‌کند. از سه سالگی، پایه‌های شخصیت او گذاشته می‌شود و در پنج سالگی قوای حسی، حرکتی، ذهنی و عقلانی‌اش افزایش یافته و زمینه‌های تازه‌ای برای اکتشاف و تجربه به دست می‌آورد. بیشترین پیشرفت، تغییر و رشد به طور طبیعی در سال‌های اولیه‌ی زندگی اتفاق می‌افتد و بعد از آن سرعت رشد کم می‌شود تا این که فرد به سن بلوغ و جهش رشد برسد.

نکته‌ی مهم این است که محیط، به خصوص در دوره‌های رشد سریع، بیشترین اثر را بر فرد دارد. بنابراین فرصت‌های یادگیری در اوایل زندگی کودک، آثار مهمی بر پرورش توانایی‌های بعدی او دارند.

بنابراین توجه به این سال‌های حساس زندگی و پاسخ‌گویی به نیازهای اساسی کودکان _ که زمینه‌ساز رشد و سلامت آنان در دوره‌ی بزرگسالی است _ امری ضروری است.

کودکان پرارزش‌ترین سرمایه‌های هرجامعه‌اند و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی بهتر آن‌ها و برطرف کردن نیازهای آنان وظیفه‌ی ماست.

در کارگاه برگزار شده، درباره‌ی نیاز به محبت، امنیت، تشویق، تجربه‌های تازه و مسئولیت‌پذیری به عنوان مهم‌ترین نیازهای کودکان برای دستیابی به زندگی مطلوب نکاتی ارئه شد.