یاد بگیر که چطور یاد بگیری (معرفی کتاب)

یاد بگیر که چطور یاد بگیری

معرفی کتاب

مشخصات کتاب‌شناسی:

عنوان کتاب: یاد بگیر که چطور یاد بگیری

نویسنده: ال. ران هوبارد

مترجمان: تینا فلاحتی نوین، سعید صیادلو

ناشر: ایران‌بان

تعداد صفحات: ۲۲۴ ص

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیشتر آموزش‌ها از طریق کتاب صورت می‌گیرند. امروزه آموزش رسمی افراد به دهه زندگی آن‌ها نیز کشیده می‌شود، یعنی در حدود یک سوم عمرشان. اما هنگامی که فردی مدرسه را ترک می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌تواند مطالعات خود را به اجرا درآورد؟ در حقیقت آموزش انسان پیش از آن‌که سخن گفتن را بیاموزد، شروع شده و تا انتهای زندگی ادامه می‌یابد. آیا او می‌تواند آنچه را خارج از کلاس درس و ایام تحصیل، مطالعه کرده به اجرا بگذارد؟

موفقیت و شادابی آینده هر کودکی به توانایی او در یادگیری بستگی دارد. این توانایی، به‌طور ذاتی بسیار قوی است. کودکان در زندگی نسبت به هر چیز کششی بسیار شدید دارند. کنجکاوی و اشتیاق فراوان به تحقیق و یادگیری، خیلی زود و در خردسالی، کلید می‌خورد.

[…] این کتاب به گونه‌ای نوشته و طراحی شده است که دانش‌آموزان پایه سوم دبستان به بعد به تنهایی می‌توانند آن را مطالعه کنند و روش‌های آن را به کار گیرند.

[…] اگر کودک بداند چگونه باید دانش بیشتری کسب کند، از اشتیاقش به یادگیری کم نخواهد شد. مفاهیم اساسی ارائه شده در این کتاب، نه تنها توسط کودکان بلکه توسط هر فردی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. بعد از تسلط کودک بر ابزارهای این کتاب، آن‌ها بخشی از رویکرد او به زندگی شده و در تمام فعالیت‌های زندگی خود از آن‌ها استفاده خواهد کرد. از مقدمه کتاب

درباره‌ی کتاب:

این کتاب از شش فصل با عناوین زیر تشکیل شده است:

فصل اول: یاد بگیر که چطور یاد بگیری

فصل دوم: اولین موانع مطالعه، نداشتن نمونه

فصل سوم: دومین موانع مطالعه: چند پله یکی کردن

فصل چهارم: سومین و مهم‌ترین مانع مطالعه: بدفهمی یک کلمه

فصل پنجم: یادگیری معنی واژه‌ها

فصل ششم: نمونه‌سازی و یادگیری

در زیر نمونه‌هایی از آن‌چه در کتاب آمده است را می‌بینید:

توصیه‌های مفید (این توصیه‌ها در آخر کتاب آمده است)

  • توجه دانش‌آموزان را جلب کرده و آن‌ها را آماده و مستعد یادگیری کنید. یک تمرین گرم‌سازی اجرا کنید تا حواس آن‌ها به محیط پیرامونی معطوف شود. این کار را به صورت زیر انجام دهید:
  • اشاره کرده و بگویید: «به سقف نگاه کن»

وقتی این کار را انجام داد، بگویید: «متشکرم»

  • اشاره کرده و بگویید: «به کف اتاق نگاه کن»

وقتی این کار را انجام داد، بگویید: «متشکرم»

  • اشاره کرده و بگویید، «……….. نگاه کن» (این کار را با‌اشیاء مختلف انجام دهید)

هر بار که دانش‌آموز به شیء مشخص شده نگاه کرد، از او تقدیر کنید. این کار را به شکل‌های گوناگون انجام دهید. مثلا:

دست بزنید

بایستید

با او دست بدهید و غیره

مطمئن شوید که بعد از اجرای هر یک از درخواست‌های شما، از او تقدیر کرده باشید. این فعالیت را تا زمانی انجام دهید که توجه دانش‌آموزان جلب شده آماده باشند که پیام‌های بیش‌تری را در قالب موضوعی که قرار است آموزش داده شود، از شما بگیرند.

  • تقلید، عبارتست از چگونه رخ دادن بخش اصلی یادگیری. بنابراین، از آنچه آموزش می‌دهید استفاده کنید، با استفاده از مثال‌هایی مناسب نشان دهید که آن کار چطور انجام می‌شود:
  • مطمئن شوید که دانش‌آموزان هدف از یادگیری موضوع را درک کرده‌اند.
  • از فرهنگ لغات برای یاد دادن معانی واژه‌ها استفاده کنید ـ تعاریف جدیدی از یک واژه را در چند جمله ارایه کنید تا معنای آن به‌طور کامل روشن شود.
  • نمونه‌های مختلفی را داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید‌ (اشیاء واقعی، تصاویر، فیلم، گل یا طرح و نقاشی)
  • از چگونگی کاربرد آنچه یاد گرفته می‌شود مثال‌هایی بیاورید.
  • معنا و استفاده از موضوع یاد گرفته شده را به نمایش بگذارید.
  • از مراحل مناسب برای آموزش فعالیت‌ها استفاده کنید.
  • آماده باشید. خود شما باید به طور کامل موضوع را درک کرده باشید. از‌ایده‌ها و مفاهیمی که آموزش داده می‌شوند، چندین مثال داشته باشید تا بتوانید به نحو مؤثری با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنید. دانش‌آموزان را نیز در ذکر مثال‌ها سهیم کنید.
  • همیشه از دانش‌آموزان بخواهید از واژه تعریف شده چند جمله بسازند. برای شروع کار جمله‌ای را مثال بزنید که در آن از واژه مذکور به شکل صحیحی استفاده شده باشد. مثلاً در تعریف واژه فقدان به معنی «نبود یا کافی نبودن چیزی» یک جمله ساخته شده می‌تواند این باشد: «فقدان باران باعث زرد شدن چمن‌ها می‌شود.»
  • مطمئن شوید که در ابتدای هر دوره کلاس، درس‌های قبلی، به ویژه واژه‌ها و مفاهیم کلیدی، مرور می‌شوند. تکرار یک واژه، عقیده، مفهوم و غیره باعث می‌شود دانش‌آموزان با آن‌ها آشنا شده، معنای آن را هضم کنند. برای کمک، می‌توانید به لغات و مفاهیم کلیدی موجود در هر فصل مراجعه کنید.
  • نسبت به موانع مطالعه هشیار باشید. این موانع می‌توانند در سایر کلاس‌ها / موضوعات و همین‌طور، در طول دوره کلاسِ یاد بگیر که چطور یاد بگیری نیز رخ دهند. اگر دانش‌آموزان یک دوره کلاس را با گیجی یا حواس‌پرتی شروع کنند، شما نمی‌توانید موضوع جدید را در ادامه چیز‌های قبل که به غلط یاد گرفته شده‌اند، به آن‌ها بیاموزید از دانش‌آموزان بپرسید که آیا چیزی هست که توجه آن‌ها را به خود جلب کرده باشد یا آیا چیز مبهمی برای آن‌ها وجود دارد و غیره. سپس کمک لازم را به آن‌ها بدهید. آنگاه می‌توانید دوره یادگیری جدید را به نحو مؤثری شروع کنید. به منظور کمک گرفتن در تشخیص مسائل (موانع) و راه‌حل مربوط به آن‌ها، از صفحه عیب‌یابی استفاده کنید.

 

نویسنده: مریم ترابی، ارشد روانشاسی تربیتی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *