ویژگی‌های معلم مؤثر (معرفی کتاب)

ویژگی‌های معلم مؤثر

معرفی کتاب

مشخصات کتاب‌شناسی:

عنوان کتاب: ویژگی‌های معلم مؤثر

ترجمه و تألیف: خیریه‌بیگم حائری‌زاده، لیلی محمدحسین

ناشر: منظومه خرد

تعداد صفحات: ۱۵۹

کتاب ویژگی‌های معلم مؤثر به‌طور خاص بر آمادگی، شخصیت و روش معلم تمرکز دارد.

معلمان تأثیری قوی و پایدار بر دانش‌آموزانشان دارند. آن‌ها به‌طور مستقیم بر چگونگی یادگیری دانش‌آموزان، آن‌چه یاد می‌گیرند، مقداری که یاد می‌گیرند و طریقی که با یکدیگر و دنیای اطرافشان ارتباط برقرار می‌کنند، تأثیر می‌گذارند. درک این نکته که معلمان چگونه می‌توانند نتایج مثبتی چون پیشرفت تحصیلی خوب، نگرش مثبت درباره‌ی مدرسه، علاقه به یادگیری و دیگر نتایج مطلوب را در زندگی دانش‌آموزان افزایش دهند، بسیار مهم است.

ویژگی‌هایی از معلمان که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است عبارتند از:

شخصیت معلم، آمادگی برای تدریس، مدیریت کلاس، و روشی که معلم طراحی آموزشی می‌کند، درس می‌دهد و پیشرفت دانش‌آموزان را کنترل می‌کند. این تکه‌های پازل را کنار هم بگذارید تا تصویر یک معلم مؤثر شکل گیرد.

سازماندهی کتاب

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. در فصل اول از بخش اول کتاب به پیش‌نیاز‌های آموزش مؤثر پرداخته شده است. این پیش‌نیاز‌ها عبارتند از: مهارت‌های کلامی، گذراندن واحد‌های آموزشی در زمینه‌ی تعلیم و تربیت، مدرک حرفه‌ای، دانش محتوایی و تجربه‌ی تدریس.

دومین فصل از بخش اول با تمرکز بر مهمترین ویژگی یک معلم مؤثر که همان شخصیت وی است، شروع می‌شود. در این فصل مهارت‌های ارتباطی یک معلم مؤثر از جمله همدلی، گوش کردن و برقراری ارتباط متقابل مورد توجه قرار می‌گیرد. موضوع دیگر این فصل تأثیر نوع نگرش معلم درباره‌ی حرفه‌ی معلمی بر میزان اثربخشی‌ او در کلاس درس است و در پایان فصل به نقش ارزیابی و مرور فرایند تدریس در آموزش مؤثر پرداخته می‌شود. سپس در فصل‌های دیگر به تفصیل و با تکیه بر نتایج تحقیقات، مهارت‌های سازماندهی کلاس درس، سازماندهی و اجرای آموزش و نظارت بر پیشرفت دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بخش دوم این کتاب فرم‌های ارزیابی مهارت‌های معلم ارائه شده است تا مدیران، مشاوران و معلمان راهنما بتوانند کار معلمان را مطابق با معیار‌های ارائه شده در فرم ارزیابی کنند. مدیران و معاونان آموزشی مدارس می‌توانند با تحلیل نتایج ارزیابی برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت مؤثر برای معلمان برنامه‌ریزی کنند. پس از فرم‌های ارزیابی، شاخص‌های آموزش مؤثر و غیرمؤثر به تفکیک تحت عنوان‌های شخصیت معلم، مدیریت و سازماندهی کلاس درس، سازماندهی آموزش و جهت‌دهی به آن، اجرای آموزش، نظارت بر پیشرفت و توان بالقوه‌ی دانش‌آموزان و مهارت‌های حرفه‌ای آمده است تا هم‌چون  ابزاری  برای افزایش اثربخشی معلمان به‌کار رود.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این کتاب به مطلب شخصیت معلم که از این کتاب گرفته شده است رجوع کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *