معرفی کتاب «پسماندهای خانگی»

   

نام کتاب: پسماندهای خانگی

نویسنده: کیت واکر

مترجم: هایده منصوری

گروه سنی: د

ناشر: شرکت انتشارات فنی ایران

تعداد صفحات: ۳۲


در این کتاب که مناسب دانش‌آموزان دوره اول و دوم دبیرستان است، ابتدا درباره پسماندها و مراحل بازیافت و مزایای بازیافت انواع مواد (کاغذ، شیشه، پلاستیک، فولاد، آلومینیوم) توضیحاتی داده شده است. در ادامه کتاب بیان می‌شود که صرف بازیافت، مشکلات مصرف منابع موجود و تولید پسماند را حل نمی‌کند و در بسیاری از موارد بازیافت عملی نیست. این نکته مقدمه معرفی بازکاهی، باز مصرف و بازاندیشی است. بخش جالب و جذاب تر کتاب تجربه‌های عملی صورت گرفته در این زمینه ها توسط دولت ها، صنایع، جوامع و افراد در گوشه و کنار جهان هستند که بصورت مختصر و همراه با تصاویر بیان شده اند. در انتها هم پیشنهاد درست کردن کارت‌های امتیاز هفتگی و پوستر برای دانش آموزانی که می‌خواهند فعالیت‌های محیط زیستی را آغاز کنند، داده شده است.

بخشی از کتاب:

قبل از سال‌های دهه ۱۹۵۰ پسماندهای خانگی را کاغذهای کثیف، لباس‌های پاره، قوطی‌ها، باقی‌مانده غذاها و خاکستر زغال‌ها تشکیل می‌دادند. در گذشته شیشه‌های نوشابه را هرگز دور نمی‌ریختند. آن‌ها را به تولیدکنندگان نوشابه پس می‌دادند تا دوباره پرشان کنند. بیشتر کاغذها را برای مصارف دیگر نگه می‌داشتند. از ظروف شیشه‌ای استفاده شده برای نگهداری بعضی اقلام دیگر استفاده می‌کردند. لباس‌های کهنه و اسباب‌بازی‌ها و مبلمان شکسته را تعمیر می‌کردند.

در سال‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ در کشورهای پیشرفته، زندگی مردم تغییر کرد. صدها محصول جدید از جمله کالاهای پلاستیکی جدید و ارزان قیمت تولید شد. بعضی کالاها آنقدر ارزان بود که می‌شد آن‌ها را پس از یک بار مصرف دور ریخت. در همین زمان درآمد مردم کم کم بیشتر می‌شد و چیزهای بیشتری می‌خریدند. این ثروت تازه و محصولات جدید پسماندهای بیشتری تولید کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *