معرفی کتاب «تیستو سبز انگشتی»

 

نام کتاب: تیستو سبز انگشتی

نویسنده: موریس دروئون

مترجم: لیلی گلستان

گروه سنی: ج

ناشر: کانون پرورش فکری

تعداد صفحات: ۱۱۲


داستان این کتاب درباره پسرکی سرزنده به نام «تیستو» است که درمی‌یابد انگشتانش خاصیت سبزکننده دارند. بذر هر گیاهی که با انگشتان تیستو تماس برقرار کند سبز می‌شود و به سرعت به گیاهی زیبا تبدیل می‌شود. تنها دوست و همدم او باغبان پیری است به نام «سبیلو» که معلم او هم است. او به تیستو می‌آموزد که ویژگی منحصر به فرد انگشتانش می‌تواند تغییرات شگرفی در دنیای اطرافش ایجاد کند.

بنابراین تیستو دست به‌کار می‌شود و با رویاندن گل و گیاه در بیمارستان، باغ‌وحش، زندان و محله فقیرنشین‌ها، زشتی‌ها را به زیبایی تبدیل می‌کند. او حتی در دهانه‌ی توپ‌ها و لوله‌ی تفنگ‌های کارخانه پدرش گل می‌رویاند و به این ترتیب از وقوع جنگ جلوگیری می‌کند.

بخشی از یادداشت نویسنده در ابتدای کتاب:

تیستو نمی‌تواند بپذیرد که آدم بزرگ‌ها با عقاید و افکار از پیش ساخته‌شده‌شان دنیا را به او بشناسانند و هنگامی‌که نگاهش را با دیدی تازه بر اشیاء و آدم‌ها می‌دوزد، متوجه می‌شود که آدم بزرگ‌ها با عینک «عادت» به چیزها نگاه می‌کنند.

او نمی‌تواند این مسئله را که بفهمد وقتی می‌شود با احساسات پاک بهتر زندگی کرد تا با احساسات ناپاک، وقتی‌که می‌شود با آزادی زندگی را بهتر گذراند تا با گرفتاری، وقتی با عدالت بهتر می‌شود زندگی کرد تا با استبداد، وقتی همه چیز با صلح بهتر است تا با جنگ، و بهتر بگوییم: زندگی با نیکی بهتر است تا با بدی، پس چرا مردم با هم کنار نمی‌آیند تا زندگیشان را با خوبی و خوشی بگذرانند؟

 

کانون پرورش فکری نسخه صوتی این کتاب را نیز با روایت خوب خانم افسانه بایگان تهیه و منتشر کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *