رازهایی که نباید مخفی کرد (یک طرح درس)

رازهایی که نباید مخفی کرد (یک طرح درس)

این طرح درس بر اساس کتاب داستان «رازهایی که نباید مخفی کرد» طراحی شده است.

مشخصات کتاب‌شناسی

  • نام کتاب: رازهایی که نباید مخفی کرد
  • نویسنده:  جینین ساندرز
  • عنوان اصلی کتاب: Some secrets should never be kept
  • مترجم: جواد کریمی
  • انتشارات: شرکت انتشارات فنی ایران (نردبان)
  • تعداد صفحات: ۳۲
  • کلید واژه‌ها:مقابله با تعرض و آزار جنسی، ایمنی جنسی

 

یک روز وقتی مادر آلفرد داشت یک گوشه‌ی دورِ قلعه را نظافت می‌کرد، عالیجناب هنری طوری آلفرد را قلقلک داد که او حساس ناراحتی و دل‌پیچه کرد. قلقلک‌های علیجناب هنری دیگر بامزه نبود …؛ حتی وقتی آلفرد از او می‌خواست بس کند، او باز هم به کارش ادامه می‌داد.

عالیجناب هنری با خنده گفت: «سخت نگیر آلفرد! این فقط یک شوخی است. کمی قلقلک که اشکالی ندارد.»

«از متن کتاب»

اهداف:

  • آموختن مفهوم تعرض و آزار جنسی؛
  • آموختن رفتارهای کمک‌جویی هنگام مواجهه با آزار جنسی؛
  • توانایی بیان احساسات و افکار بعد از مواجهه‌ با آزار جنسی؛
  • یادگیری قسمت‌های خصوصی بدن.

گروه سنی: ۷ تا ۱۰ سال

ابزار موردنیاز: کتاب‌ «رازهایی که نباید مخفی کرد»، انیمیشن کوتاه «کُمِل»، کاربرگ به تعداد دانش‌آموزان (برای مشاهده‌ی کاربرگ‌ها و انیمیشن، به انتهای مطلب رجوع کنید).

اجرای طرح:

کتاب داستان را قصه‌خوانی یا قصه‌گویی کنید.

بحث و گفت‌وگوی پس از قصه

این پرسش‌ها در انتهای کتاب داستان «رازهایی که نباید مخفی کرد»،آمده است:

۱. وقتی عالیجناب هنری طوری آلفرد را قلقلک داد که او خوشش نیامد، آیا آلفرد حق داشت به او بگوید که این کار را نکند؟ وقتی عالیجناب هنری به این کار ادامه داد، آلفرد باید چه می‌کرد؟

۲. چرا آلفرد همان اول قلقلک‌دادن و دست‌زدن‌های عالیجناب هنری را به مادرش نگفت؟ به نظرتان آلفرد چه احساسی داشت؟

۳. اگر آلفرد ماجرا را برای مادرش تعریف نمی‌کرد، داستان چه تغییری می‌کرد؟

۴. فکر می‌کنید که کسی حق دارد به قسمت‌های خصوصی بدن ما دست بزند یا این قسمت‌ها را قلقلک بدهد؟

۵. اگر کسی این کار را کرد، باید چه کار بکنید؟

۶. اگر آن فرد بگوید که این «فقط راز ماست»، آن وقت باید چه کار بکنید؟

۷. گاهی بعضی از رازها خوب هستند (مثلاً وقتی می‌خواهیم کسی را غافلگیر کنیم)؛ ممکن است نخواهید که به پدربزرگتان بگویید که چه هدیه‌ای برایش خریده‌اید؛ اما گاهی رازهای بدی وجود دارد، مثل وقتی که کسی به اندام‌های خصوصی بدن شما دست می‌زند. چنین رازی را اصلاً نباید مخفی کنید. اگر کسی به شما گفت که یک راز بد را مخفی کنید، چه باید بکنید؟

۸. رازها را به چه کسانی می‌توانیم بگوییم؟

۹. درباره‌ی این داستان سؤالی دارید که بخواهید بپرسید؟

فعالیت پیشنهادی

در صورت تمایل می‌توانید پس از قصه‌گویی، انیمیشن «کُمِل» را برای دانش‌آموزان پخش کنید. (ما در اینجا قسمت خیلی کوتاهی از انیمیشن را به دلیل اینکه برای پخش در کلاس نامناسب به نظر می‌رسید، حذف کرده‌ایم.)

بحث و گفت‌وگوی پس از تماشای انیمیشن

از دانش‌آموزان بخواهید که به پرسش‌های زیر پاسخ دهند:

۱. وقتی عمو باکچی به کمل گفت که اگر بخواهد می‌تواند مجسمه‌ی اسب را بردارد و به مادرش نگوید، کمل باید به او چه می‌گفت؟

۲. چرا کارِ عمو باکچی کار بدی بود؟

۳. اگر کمل اتفاقی را که برایش افتاده بود، به مادرش نمی‌گفت، داستان چه تغییری می‌کرد؟

۴. مادر و پدر کمل بعد از شنیدن اتفاقی که برای کمل افتاده بود، تصمیم گرفتند که چه کار کنند؟

۵. اگر یک نفر بدون اجازه‌ی ما به قسمت‌های خصوصی بدن ما دست بزند، چه کار باید بکنیم؟

۶. شماره‌ی اورژانس اجتماعی چند است؟

تکلیف و ارزیابی

کاربرگ‌ را به دانش‌آموزان بدهید و از آن‌ها بخواهید که در منزل انجام دهند.

کاربرگ

 

 

می‌توانید برای تکمیل موضوعِ مناطق خصوصی بدن و حریم خصوصی، به طرح درسِ «تپلی به بدنم دست نزن» رجوع کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *