کودکان پیش‌دبستانی، در ساعت کتابخانه، سفرنامه تهیه کردند

آی قصه قصه قصه        نون و پنیر و پسته

میخوایم بریم با هم سفر        از این طرف، از اون طرف

بعدش بگیم یه خاطره        درست کنیم سفرنامه…

در ساعت کتابخانه‌ی کودکان پیش‌دبستانی طلوع، معلم‌ها طی سه جلسه‌ی کلاسی، قصه‌ی پسری به نام پویا را برای بچه‌ها تعریف کردند.
پویا که به سفر علاقه دارد با پدرش برای دیدن مکان‌های مختلف سفر می‌کند و در سفر تجربیات جدیدی را از سر می‌گذراند. در کلاس کتابخانه بچه‌ها نیز به همراه پویا و پدرش راهی سفر شدند.
طی این سفر بچه ها با اقلیم‌های مختلف جغرافیایی آشنا شدند. پویا در طی سفرش با دوربینی که خواهرش به او داده بود از مکان‌های مختلف عکس گرفت یا فیلم برداری ‌کرد و بچه ها در قالب داستان و تصویر و فیلم از انواع خانه‌ها مانند: خانه کویری ، قطبی و عشایری دیدن کردند.

بچه ها بعد از گردش در هر منطقه‌ای آنچه را که از آن مکان دوست داشتند نقاشی کردند.

وقتی پویا و پدرش از سفر برگشتند، خواهر پویا که نتوانسته بود همراه پویا و پدرش به سفر برود، از دیدن عکس‌هایی که پویا گرفته بود شگفت زده شد. او به پویا و بقیه بچه‌ها پیشنهاد داد که «بیاین با هم سفر نامه درست کنیم».
بچه‌ها پرسیدند: سفرنامه چیه؟
خواهر پویا گفت: «بعضی از کسانی که به سفر می‌رن از ماجراهای سفرشون و چیزهایی که دیدن یک کتاب می‌نویسن و برای کسایی که نتونستن به اون سرزمین‌ها برن، ماجراهای سفرشون رو می‌گن. ما هم می‌تونیم ماجراهای سفر پویا رو بنویسیم و عکس‌هاش را هم بچسبونیم.»
همه‌ی بچه‌ها موافقت کردند.

بچه‌ها در سه گروه سفرنامه عشایر، سفرنامه کویر و سفرنامه قطب را درست کردند. در این فعالیت معلم نمونه‌ی تهیه شده‌ی سفرنامه را به بچه‌ها نشان داد و بعد به هر گروه کتابچه‌ی سفید و تعدادی عکس که پویا آن‌ها را گرفته بود داد و از کودکان خواست که عکس‌ها را به ترتیبی که مناسب می‌دانند و با همکاری هم گروهی‌هایشان در کتابچه بچسبانند.

اجرای این طرح برای کودکان جذاب بود، و فضای طرح به آنها کمک می‌کرد تا در قالب داستان اطلاعات جدید را کسب کنند و لغات جدید را بهتر بیاموزند.

کارِ گروهی و عملی، علاوه بر اینکه به تقویت مهارت‌های اجتماعی و همکاری در بچه‌ها کمک می‌کرد، باعث شد که برنامه لذت‌بخش‌تر نیز شود.



 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *