در طلوع چه میگذرد…
آموزش از راه دور در پیشدبستانی طلوع۱۳۹۹-۰۳-۱۱ - ۳:۰۸ ب٫ظ
از بازی با رنگ انگشتی تا مهربانی با دوستان۱۳۹۹-۰۳-۰۵ - ۱۱:۳۴ ق٫ظ
کتابخانه؛ شروعی تازه از ورای فاصلهها۱۳۹۹-۰۲-۲۴ - ۱:۰۱ ب٫ظ
بازی، ورزش و سرگرمی۱۳۹۹-۰۱-۱۷ - ۱۰:۵۴ ق٫ظ
نمایش خلاق؛ تجربهای متفاوت۱۳۹۸-۱۱-۲۶ - ۱۰:۳۳ ق٫ظ
نوجوانی، بوی چوب و دستهای در کنار هم۱۳۹۸-۱۱-۲۳ - ۱۲:۲۸ ب٫ظ
کودکان به فضایی برای خلق کردن نیاز دارند۱۳۹۸-۱۱-۱۶ - ۱۲:۵۰ ب٫ظ
آقای کتابدار در پیشدبستانی۱۳۹۸-۱۱-۱۴ - ۱۱:۴۵ ق٫ظ
«دوست دارم صدای خندههایشان را بشنوم»؛ آغاز به کار واحد ورزش، بازی، سرگرمی در خانهی نوجوان۱۳۹۸-۱۱-۰۵ - ۱۱:۴۷ ق٫ظ
معاونت سلامت گامی به سوی ارتقای سلامت در طلوع۱۳۹۸-۱۰-۳۰ - ۱۲:۴۹ ب٫ظ
خواندنی ها
نیازهای انسان از دیدگاه اریک فروم۱۴۰۲-۰۳-۰۶ - ۱۲:۰۲ ب٫ظ
مدرسهی سامرهیل۱۴۰۲-۰۳-۰۶ - ۱۱:۳۵ ق٫ظ
دکتر محمد باقر هوشیار۱۴۰۲-۰۳-۰۱ - ۵:۴۴ ب٫ظ
تجربیات مدرسه فرهاد (بخش دوم)۱۴۰۲-۰۲-۲۵ - ۳:۱۰ ب٫ظ
تجربیات مدرسه فرهاد (بخش اول)۱۴۰۲-۰۲-۲۵ - ۲:۵۰ ب٫ظ
نظریههای برنامه درسی (معرفی کتاب همراه با نمونه مطلب)۱۴۰۲-۰۲-۲۵ - ۱۱:۲۶ ق٫ظ
رابطهی بین والدین و کودکان (معرفی کتاب همراه با نمونه مطلب)۱۴۰۲-۰۲-۲۵ - ۱۰:۵۰ ق٫ظ
ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
عضویت در خبرنامه
آدرس ایمیل شما ثبت شد. از عضویت شما در خبرنامه متشکریم.
حامی «طلوع» باشید
همهی هزینههای «طلوع» از طریق کمکهای مردمی تأمین میشود. با رجوع به صفحهی همیاری، حامی طلوع شوید.
آموزش از راه دور در پیشدبستانی طلوع
/در آموزش پیشدبستانی, اخبار, اخبار سال ۹۹, گزیدهی اخباربا توجه به شرایط به وجود آمده و لزوم حفظ فاصلهی فیزیکی، بر آن شدیم که براساس اهداف آموزشی، برنامهای برای آموزش کودکان در فضای مجازی طراحی کنیم تا علاوه بر پیشبرد آموزش، کودکان روزهای خود را در فضایی شادتر و فعالتر در خانه بگذرانند.
امیدواریم فرصت پیش رو موقعیتی باشد برای آماده کردن محتوای آموزشهای مجازی و آموزش از راه دور برای سایر کودکانی که به دلیل محدودیتهای مختلف از آموزش مناسب محروماند.
گزارش مختصری از فعالیتهای انجام شده در این بازهی زمانی در ادامه آمده است:
شعر و موسیقی
در فعالیت شعر و موسیقی کودکان شعر کوتاهی را با شنیدن موسیقی آن حفظ میکنند.
زنبور طلایی
بازی در خانه
بازی زتدگی کودکان است. فعالیت بازی در خانه باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در کودکان و اعضای خانواده میگردد. علاوه بر آن بازی اهدافی مانند تقویت مهارتهای حرکتی و افزایش دقت و تمرکز دارد. در این ایام بازیهای خانگی برای کودکان ارسال میشود.
کاردستی
کاردستی یکی از فعالیتهای مورد علاقه کودکان است. زیرا میتوانند بعد از چند مرحله چیزی را خلق کنند! کاردستی میتواند مهارت دستورزی کودکان و دقت آنها را نیز تقویت کند.
دانلود فیلم
بازیهای دیدن و شنیدن
در این قسمت نیز بازیهایی برای کودکان انتخاب شده است که کودکان میتوانند با اعضای خانواده خود انجام دهند. هدف این بازی علاوه بر ایجاد نشاط، تقویت مهارتهای دیدن و شنیدن کودکان میباشد. تقویت این دو مهارت در یادگیری سایر آموزشها تأثیر به سزایی دارد.
آموزش ریاضی
آموزشهای ریاضی با کمک بازی، فیلم، و یا پیشنهاد فعالیتهایی در خانه انجام میشود.
چیستان و معما
در چیستان و معما کودکان فکر میکنند تا جواب سوالهایی که از آنها پرسیده شده را بدهند.
دانستنیها
دانستنیها مطالبی است که کودکان باید از دنیای پیرامون خود فرا بگیرند. آنچه درباره طبیعت، حیوانات، مشاغل و .. باید بیاموزند. این مطالب از طریق عکس و فیلم به کودکان آموزش داده میشود.
کاشت سبزه
آموزش مهارتهای اجتماعی
در شرایط فعلی، خانه مهمترین فضای اجتماعی کودکان است. در نتیجه کودکان نیاز دارند مهارتهایی را در خانه برای ایجاد فضای اجتماعی اثربخش و سازنده فرابگیرند. برای این کار فعالیتهایی در خانه تعریف میشود. علاوه بر این فعالیتها کودکان در قصههای مرتبط با مهارتهای اجتماعی، مهارتهای لازم را فرا میگیرند.
قصه
قصه به کودکان کمک میکند وارد دنیای افسانهها شوند. کودکان در این فعالیت قصههای صوتی را گوش میدهند.
فرشته برقی
نقاشی
نقاشی فضایی برای تخلیه هیجانات کودکان است. کودکان در خانه نقاشیهایی را با موضوع پیشنهادی معلمانشان طراحی میکنند.
در این مدت ما تلاش کردهایم تا فرایند آموزش در واحد پیشدبستانی ادامه پیدا کند. علاوه بر ارسال مطالب بالا، معلم از طریق واتساپ سر فصلهایی را به کودکان آموزش میدهد و پیشرفت کودک را پیگیری میکند.
از بازی با رنگ انگشتی تا مهربانی با دوستان
/در آموزش پیشدبستانی, اخبار سال ۹۸, تجربهها و خاطرات, تجربیات آموزشی در ایران و جهان, مجله معلمتجربهی کشیدن نقاشی با انگشت و لمس کردن رنگ در دست برای کودکان شوق زیادی دارد.
آن روز با گفتن این که امروز در زنگ هنر کار با رنگ انگشتی داریم، صدای هورا کشیدن و بالا پایین پریدن بچهها، کلاس را پر از شوق کودکانهشان کرد.
بچهها را گروهبندی کردم. در گروههای سه نفره شروع به کشیدن نقاشی با رنگ انگشتی کردند. گروه صورتی، نارنجی، آبی و سبز.
اما چیزهایی بود که باید میآموختیم …
درست تقاضا کردن از دوستانمان، چیزی را از دست هم نکشیدن، صبر کردن برای رسیدن نوبتمان، همان چیزهایی که هر روزه از رعایت نکردنشان و نبودشان رنج میبریم و این سوال را در ذهنمان ایجاد می کند که آیا همهی ما دورهی پیشدبستانی را پشت سرگذاشتهایم؟
دایرههای رنگی هر گروه را روی تخته نصب کردم و یک ردیف برای مهربانی و یک ردیف برای تمیز و مرتب کار کردن برای هر گروه ایجاد کردم. توضیح دادم که منظور از مهربانی این است که اگر مشکلی پیش آمد با هم گفتوگو میکنیم و اگر وسیلهای لازم داشتیم صبر میکنیم تا دوستمان آن را به ما بدهد و منظور از تمیز و مرتب کار کردن این است که مراقب هستیم که در و دیوار کلاسمان و لباسهای خودمان و دوستانمان کثیف نشوند. هر گروه که هر دو ستاره را میگرفت به جایزهی گروهیاش در ردیف آخر دست پیدا میکرد.
همهی گروهها ستارهها را گرفتند، برای هر گروه توضیح دادم که مصداق مهربانی و تمیز کار کردن در گروهشان کدام رفتار و از جانب چه کسی بوده است.
یکی از گروهها علاوه بر ستارههای از پیش تعیین شده یک بچهستاره هم گرفت. صحنهای را توصیف کردم که هر سه عضو گروه با دستهای رنگی و پالتهایشان میخواستند از کلاس خارج شوند. آنها نمیدانستند چگونه بدون رنگی کردن دستگیرهی در، در را باز کنند. مسئلهی سختی بود اما بالاخره راه را پیدا کردند؛ یک نفر پالتهای رنگ را در دست میگیرد، یک نفر در را با آرنجش باز میکند و آن دیگری با پا در را به سمت خودشان میکشد.
«حل مسئله» فرزندی بود که از پایبندی بچهها به پاکیزه کار کردن متولد شده بود. مثل همان بچه ستارهای که کنار اسم گروهشان قرار گرفت.
زنگ بعد پاداش کار گروهیشان انجام بازیهای دستورزی و فکری در گروههای سه نفره بود با پایبندی به همان ارزشهای زنگ قبل؛ گفتوگو، صبر، مرتب و تمیز کار کردن و درست تحویل گرفتن و درست تحویل دادن وسایل.
بعد از آموزش همهی بازیها به کل کلاس، کودکان در قالب گروههای سه تایی مشغول بازی شدند.
حین انجام یک بازی فکری، کارتهای بازی یکی از گروهها به دست یکی از اعضا پاره شد. اما معنی این زیر پاگذاشتن ارزشهای کلاس نبود، ما در کنار هم آموخته بودیم که جبران خطا نیز ارزش بزرگی است که یادش میگیریم و انجامش میدهیم.
کتابخانه؛ شروعی تازه از ورای فاصلهها
/در اخبار, اخبار سال ۹۹پیش از شیوع ابتلا به ویروس کرونا، پنجشنبه از صبح تا ظهر، برای دختران عضو کتابخانه که بیشترشان دبستانی و عمدتاً دوره دوم بودند، فعالیتهایی تعریف کرده بودیم. از جمله: قصهگویی و فعالیتهای مرتبط با آن، درست کردن کاردستی، انجام بازیهای زبانی و حرکتی، بعضی فعالیتهای مرتبط با کتاب مثل معرفی کتاب و …
با تعطیلی موقت موسسه بخاطر بحران کرونا به دنبال راهی بودیم تا ارتباطمان را با دانشآموزان ادامه دهیم. تصمیم گرفتیم که از طریق واتسآپ، کتابخانه را به صورت مجازی برپا کنیم. بعد از انجام مقدمات کار، به لطف خدا از هفته چهارم اسفند ماه فعالیتمان را شروع کردیم. صبح روزهای یکشنبه و پنجشنبه را هم به عنوان زمان کتابخانه دختران در نظر گرفتیم.
از جمله مطالبی که به صورت مجازی با کودکان به اشتراک گذاشته میشوند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
البته ارتباط ما با دانشآموزان دوطرفه است و آنها جواب پرسشها، جواب چیستان و معماها، تصویر کاردستیهایی که درست کردهاند، پیغامهایشان برای کتابدار و دوستانشان، پیشنهادهایی برای انجام تحقیق مدرسه، معما و کاردستیهای پیشنهادیشان و درخواست شعرهایی برای خواهر و برادر کوچکترشان را برای ما می فرستند.
مشارکت دخترها و استفاده آنها از مطالب نسبتا خوب و رضایتبخش است. بعضیها فعالتر هستند و در اکثر فعالیتها شرکت میکنند. بعضیها کمتر در فعالیتها شرکت میکنند، اما بازخوردهایشان نشان میدهد که از مطالبی مثل قصههای صوتی استقبال میکنند. مثلا وقتی با یکی از همین دخترهای ساکت که فکر میکردیم علاقهای به مطالب ندارد، صحبت کردیم، با اشتیاق گفت که شبها موقع خواب قصهها را گوش میکند!
به امید خدا در خبرهای بعد بعضی از فعالیتهای انجام شده در این دوره را با جزئیات بیشتر، خواهید دید.
بازی، ورزش و سرگرمی
/در اخبار, اخبار سال ۹۸, تجربهها و خاطرات, خانه نوجوانشاد باش!
بازی کن!
لذت ببر!
(اگر خسته شدی، یاد بگیر استراحت کنی، نه اینکه تسلیم بشی!)
آن روز کلاسم را با یک بازی زبانی شروع کردم. هر دانشآموز باید در مورد خودش یک ویژگی واقعی و دو ویژگی غیرواقعی میگفت. هم گروهی گویندهی آن سه جمله، باید تلاش میکرد با سوال پرسیدن از او بفهمد که کدام ویژگی حقیقت دارد.
سارا نوشته بود من آدم بسیار شوخطبعی هستم.
باران از او پرسید: میدونی ماهی گلی چطور با دستش شنا میکنه؟
سارا: خوب … بذار فکر کنم و کمی مکث کرد و خندید.
باران: اگه آدم شوخطبعی بودی حتماً سؤال من رو با طنز جواب میدادی.
من گفتم: آیا شوخطبع بودن را دوست داری؟ چرا؟
سارا: آره خب! دوست دارم رابطههام صمیمیتر و نزدیکتر شوند. به نظرم شوخی یخ ارتباطی رو میشکنه.
باران: یک موقعیت که شوخی کردهای را بگو.
…
و بین بچه ها چالشی بهوجود آمد که آیا او واقعاً شوخطبع است یا نه.
و ماجرا با سوالهای بیشتری از او ادامه پیدا کرد.
بچهها این بازی را خیلی دوست داشتند و اصرار کردند که ماجرا به همین ترتیب ادامه پیدا کند. گاهی بحثها عمیق میشد و بچه ها درباره آرزوها و خواستههای مهمشان حرف میزدند. ما همه داشتیم گوش دادن به یکدیگر و همدلی را در این فضا تمرین میکردیم.
در کلاسی دیگر، یک بار من سه گزینه در مورد خودم را روی تخته نوشتم:
موقعی که بچهها مشغول صحبت و تصمیمگیری بودند حرفهایشان را میشنیدم. اینها بعضی از سوالهایشان بود: چه کار کردین که به خودتون کمک کنید؟ برای اینکه خودتون رو بشناسید چه راههایی رو امتحان کردید؟ و …
در نهایت آمادهی پرسش و پاسخ شدیم. قسمتی از گفتگو اینچنین پیش رفت:
زهرا گفت: خانم شما مشاعره بلدید؟
من گفتم: نه.
زهرا: پس معلوم شد شعر دوست ندارید؟
من: مگه هر کسی که شعر دوست داره مشاعره میکنه؟
زهرا: خوب پس چون نمیتونید شعر حفظ کنید، نمیتونید مشاعره کنید!
من: خوب من ممکنه حافظه کوتاه مدت خوبی داشته باشم و سریع شعر حفظ بشم ولی حافظهی بلند مدت ضعیفی داشته باشم و نتونم در مشاعره شرکت کنم. پس با این دلیل نمیتونی حرف من را رد کنی؟!
مریم به بحث اضافه شد و پرسید: خانم میشه یه شعر بخونیم و شما حفظش کنید؟
معلم: چرا که نه!
مریم: ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی / دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی
من تلاش کردم همراه او شعر را بخوانم و حفظ کنم.
باقی دانشآموزان به سمت مریم رو کردند و گفتند: نه، این که خیلی آسون بود، یه شعر دیگه بگو
مریم (در حالی که لبخند میزد): گل در بر و می در کف و معشوق به کام است / سلطان جهانم به چنین روز غلام است
معلم: گل در بر و می در کف و ؟؟؟ وااای نه، نمیتونم! یادم نمونده!!
و همه خندیدیم…
نمایش خلاق؛ تجربهای متفاوت
/در آموزش پیشدبستانی, اخبار, اخبار سال ۹۸خلاقیت را میتوان جزء جدانشدنی هر هنری دانست از جمله هنر نمایش. اما نمایش خلاق، اجرایی است همراه با بازی و شکلی طبیعی از نمایش برای کودکان .
درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را میتوان نمایش غیر رسمی دانست که در آن اعمال و گفتار کودکان بداهه شکل میگیرد. مربی با کودکان حرف میزند تا نظرهای آنها شکوفا شود. این نظرها در تمرینها و بازیهای نمایشی پرورش مییابد.
هدف نمایش خلاق فراهم آوردن تجربهای خلاق و ارزشمند برای کودکان است که در آن میتوان مسائل آموزشی و پرورشی بسیاری را با ظرافت هرچه تمام جای داد.
یکی از برنامه های امسال در واحد پیش دبستانی طلوع ، اجرای نمایش خلاق است. اولین تجربهی کودکانآشنایی با اصول اولیهی نمایش مانند تقلید کردن صدای حیوانات، نقش بازی کردن و… بود.
در این اجرا، در ابتدا همهی کودکان با کمک مربی در قالب یک بازی صدای حیوانات مختلف را بررسی کردند و سپس به اجرای نقش حیوانات پرداختند.
نوجوانی، بوی چوب و دستهای در کنار هم
/در اخبار, اخبار سال ۹۸, تجربهها و خاطرات, تجربیات آموزشی در ایران و جهان, خانه نوجوان, خواندنی ها, مجله معلم, گزیدهی اخباربچهها وارد کلاس شدند و هرکس در گوشهای از کلاس نشست. ـ صندلیها در کلاس نجاری در میانه و اطراف کلاس پخش هستند. ـ اولین روز کلاس بود و بچهها هنوز با کلاس و یکدیگر آشنا نشده بودند. قبل از شروع کلاس مقداری چوب برش داده بودم و بوی چوب در کلاس پیچیده بود. توجه آنان را به بوی چوب جلب کردم و از آنها خواستم حسشان را نسبت به بوی چوب بگویند. خیلی از آنها بوی چوب را دوست داشتند.
آن روز قصد داشتم بچهها در تعاملی گروهی آموزش ببینند. آنها را به گروههایی تقسیم کردم و از آنها خواستم برای گروه خود نامی انتخاب کنند. گروهی نام گلی را [گل رُز] انتخاب کرد؛ گروهی نام تلاشگران و گروهی «ما می توانیم» را به عنوان نام گروهشان انتخاب کردند و …
از بچههای گروه پرسیدم: چرا این نام ـ ما میتوانیم ـ را انتخاب کردهاید؟
آنها گفتند: چون فرقی بین ما و مردان نیست و انگار همهی ما توانایی انجام کارهای مختلف را داریم.
از اینکه آنها خودشان را ضعیف نمیدانستند و دوست داشتند برتواناییهایشان اضافه کنند خوشحال شدم.
مابقی بچهها نیز آنها را تایید کردند و کلاس با امید و انگیزهای برای رشد و یادگیری شروع شد.
در ابتدای کلاس با انواعی از کارهای چوبی آشنا شدند: تابلو معرق ساخته شده از چوب برش خورده درختان، جعبهی آجیل ساخته شده با چوب روسی دور ریز که سنباده خورده بود و بچهها بعد از لمس کردن آن از نرمی چوب لذت میبردند.
کارهایی مثل مگنت و چوبهای سوختکاری را هم به آنها نشان دادم. بچهها از زیبایی و ترکیب چوبها کنار هم در تابلو معرق و از نوع کاری که روی چوب توسط سوختکاری انجام شده بود و ترکیب رنگ و نقاشی جالب مگنت شگفتزده شده بودند.
و با گفتوگوهایی که حین این ماجرا پیش میآمد بچهها کم کم با یکدیگر و با کلاس خو گرفتند و کلاس را دوست داشتند. آن روز علاوه بر آشنایی با ابزار و شیوهی کارشان، کار ساخت جامدادی، جاموبایلی و قفسهی کوچک کتاب را شروع کردیم.
بچهها در گروههایشان در حین ساخت وسایل به یکدیگر کمک میکردند و آنچه را که یاد گرفته بودند برای یکدیگر توضیح میدادند. اشتیاق آنان از کار با چوب و ساختن وسایل از چهره و جنب و جوششان مشخص بود.
بعضی بچهها دوست داشتند تنهایی کارشان را انجام دهند و نه با گروه. من هم علاوه بر اینکه سعی میکردم فرصت کار تک نفره را به آنها بدهم تلاش میکردم به آنها نشان بدهم که با یک دست نمیشود چند تا هندوانه را برداشت و نیاز به دستهای بیشتری داریم و آنها را به کار گروهی ترغیب میکردم.
بچهها در کلاس شاد بودند و انگیزهی زیادی برای ادامهی کلاس در هفتهی بعد داشتند.
بعضی از بچهها میگفتند کار کردن با ابزار حس خیلی خوبی به ما میداد و هر چند از کار با بعضی ابزار میترسیدیم اما در نهایت این کار برایمان لذتبخش بود.
به امید روزهایی که دختران ما هیچ وقت احساس یأس و ناتوانی نکنند.
کودکان به فضایی برای خلق کردن نیاز دارند
/در آموزش پیشدبستانی, اخبار, اخبار سال ۹۸دستورزی یکی از مهارتهای ضروری کودکان پیشدبستانی است. این مهارت موجب میشود کودکان در به دست گرفتن مداد و انجام کارهای ظریف توانا شوند و هماهنگی دست و چشمانشان تقویت شود.
در ادامه، روایت معلم از تلاشی در زنگ کار دستی برای تقویت این مهارت را میبینیم:
«کاغذهای رنگی را خطکشی کردم و قیچی کردن را به کودکان یاد دادم. قرار بود بچهها کاغذها را بچینند و با آنها حلقههای رنگی درست کنند.
کودکان در ابتدا کاغذها را برعکس میچسباندند و در وصل کردن حلقهها به هم گیج میشدند. کار تا چند حلقهی اول اینطور پیش میرفت.
در چسباندن چند حلقهی اول، چهرهی بچهها حکایت از پیچیدگی کار و خستگی داشت. از حلقهی پنجم به بعد اما چهرهها تغییر میکرد.
آنها در چنین فضایی از توانایی های خود، آگاه میشوند و شوق به خلق چیزی تازه با دستانشان را در خود پیدا میکنند.