آشنایی کودکان پیشدبستانی با شکل حروف روی ماسههای نرم
پیش از ورود به دورهی دبستان، خوب است که کودکان به طور کلی با شکل حروف الفبا آشنا شوند و بدانند که یک کلمه، چگونه از کنار هم قرار گرفتن حروف درست میشود.
همچنین نوشتن با انگشتان باعث تقویت ماهیچههای ظریف انگشتان میشود و کودکان را آمادهی نوشتن در دورهی دبستان میکند.
کودکان طلوع، این هفته در زنگ کتابخانه، در سفری خیالانگیز به کنار دریا رفتند.
ابتدا دو فیلم از نقاشی روی ماسه برای کودکان پخش شد. بعد از آن به هر کودک یک سینی ماسه داده شد و هر کودک بر روی ماسهها هر چیزی که دوست داشت را با انگشت نقاشی کرد. نقاشی بر روی ماسه برای کودکان بسیار لذتبخش بود.
میخوایم بریم، کنار دریا نقاشی کنیم، روی ماسهها
ماه و ستاره، گلهای زیبا هر چی دوست داری، توی رؤیاها
بعد از این بخش، نوبت به ماهیگیری رسید! ولی ماهیها در واقع حروف الفبا بودند که با قلاب آهنربایی شکار میشدند.
حالا تو دریا، میگیریم ماهی حرفها ماهیاند، تو ماهیگیر
هر بار معلم یکی از حروف الفبا را روی تخته مینوشت. یکی از بچهها در نقش ماهیگیر انتخاب میشد و از سبد کارتهای حروف الفبا، کارت مشابه با حرف روی تخته را با قلاب ماهیگیری شکار میکرد و پای تخته میچسباند. در این فاصله، کودکان دیگر هم بر روی سینی ماسهشان، شکل حرف شکار شده را با انگشت میکشیدند.
در انتها بچهها از کنار هم قرار دادن حروف، کلمههای سادهای مثل آب، سیب، سبد، خرس و … را ساختند و به این ترتیب آگاهی ابتدایی در مورد چگونگی ساخته شدن کلمهها از حروف الفبا را پیدا کردند.
در این فعالیت که کودکان با حس لامسه حروف الفبا را تجربه میکنند، درک شهودی از حروف الفبا موجب تقویت مهارتهای نوشتاری آنها میشود. بهعلاوه کودکانی که مشکلاتی در یادگیری دارند وقتی از طریق حواس مختلف آموزش میبینند به علت اینکه ممکن است در حس دیگری مثل لامسه قویتر باشند بهتر آموزش میبینند.