آشنایی کودکان پیش‌دبستانی با شکل حروف روی ماسه‌های نرم

پیش از ورود به دوره­‌ی دبستان، خوب است که کودکان به طور کلی با شکل حروف الفبا آشنا شوند و بدانند که یک کلمه، چگونه از کنار هم قرار گرفتن حروف درست می­‌شود.
هم­چنین نوشتن با انگشتان باعث تقویت ماهیچه‌­های ظریف انگشتان می‌شود و کودکان را آماده­‌ی نوشتن در دوره­‌ی دبستان می­‌کند.

کودکان طلوع، این هفته در زنگ کتابخانه، در سفری خیال­‌انگیز به کنار دریا رفتند.
ابتدا دو فیلم از نقاشی روی ماسه برای کودکان پخش شد. بعد از آن به هر کودک یک سینی ماسه داده شد و هر کودک بر روی ماسه­‌ها هر چیزی که دوست داشت را با انگشت نقاشی کرد. نقاشی بر روی ماسه برای کودکان بسیار لذت­‌بخش بود.

می­‌خوایم بریم، کنار دریا                 نقاشی کنیم، روی ماسه‌­ها
ماه و ستاره، گل­‌های زیبا                 هر چی دوست داری، توی رؤیاها

بعد از این بخش، نوبت به ماهیگیری رسید! ولی ماهی­‌ها در واقع حروف الفبا بودند که با قلاب آهنربایی شکار می‌­شدند.

حالا تو دریا، می­‌گیریم ماهی          حرف‌­ها ماهی‌­اند، تو ماهیگیر

هر بار معلم یکی از حروف الفبا را روی تخته می­‌نوشت. یکی از بچه‌­ها در نقش ماهیگیر انتخاب می­‌شد و از سبد کارت‌های حروف الفبا، کارت مشابه با حرف روی تخته را با قلاب ماهیگیری شکار می­‌کرد و پای تخته می­‌چسباند. در این فاصله، کودکان دیگر هم بر روی سینی ماسه­‌شان، شکل حرف شکار شده را با انگشت می­‌کشیدند.

در انتها بچه­‌ها از کنار هم قرار دادن حروف، کلمه­‌های ساده‌­ای مثل آب، سیب، سبد، خرس و … را ساختند و به این ترتیب آگاهی ابتدایی در مورد چگونگی ساخته شدن کلمه­‌ها از حروف الفبا را پیدا کردند.

در این فعالیت  که کودکان با حس لامسه حروف الفبا را تجربه می‌کنند، درک شهودی از حروف الفبا موجب تقویت مهارت‌های نوشتاری آن‌ها می‌شود. به‌علاوه کودکانی که مشکلاتی در یادگیری دارند وقتی از طریق حواس مختلف آموزش می‌بینند به علت اینکه ممکن است در حس دیگری مثل لامسه قوی‌تر باشند بهتر آموزش می‌بینند.