«س» مثل «سیب»: آغاز آموزش و تشخیص کلمات هم‌آغاز در کلاس‌های پیش‌دبستانی

«س»اول سار یا اول سیب، هر دو «س» داره
چشمک میزنه توی آسمون، شبها ستاره
سارا می‌دوزه با سوزن ونخ
لباس زیبا برای سینا

از این به بعد هر هفته یک جغدِ صدا به کلاس می‌آید و صدای جدیدی را با خود به ارمغان می‌آورد.
این جغد مهربان هفته‌ی پیش صدای «س» را به کلاس‌های پیش دبستانی آورد و به این ترتیب آموزش و تشخیص کلمات هم آغاز در کلاس‌های پیش دبستانی با آموزش صدای «س» شروع شد.
معلم در ابتدا شعر بالا را با تاکید بر صدای «س» برای بچه‌ها خواند و از آن‌ها خواست که تشخیص بدهند جغد صداها چه صدایی را برای آن‌ها به کلاس آورده است.
سپس معماهای ساده‌ای از بچه‌ها پرسید که پاسخ آن‌ها با صدای «س» شروع می‌شد. به طور مثال:
«دارم اینجا یه چیزی می‌بینم که با صدای س، شروع میشه و تیک تیک میکنه، عقربه داره، بهمون میگه کِی زنگ خونه شده، اگه گفتین چیه؟ هر کی بلده دستش بالا.» (ساعت)

و یا «اسم یه میوه‌ است که با «س» شروع میشه، خوشمزه و مفیده، سه رنگ هم داره، قرمز و زرد و سبز، کی میدونه اسمش چیه؟» (سیب)

معلم هر بار که بچه‌ها جواب معما را می‌دادند تصویر آن کلمه را پای تابلو می‌کشید و کلمه‌ را زیر تصویر می‌نوشت و حرف اول آن کلمه را با رنگ متفاوتی از سایر حروف متمایز می‌کرد.
سپس معلم با تکرار کلمات مختلفی که بعضی از آن‌ها صدای «س» داشتند و بعضی صدای «س» نداشتند، از بچه‌ها خواست که با شنیدن صدای “س” دست بزنند. در انتها معلم کاربرگ صدای «س» را برای بچه‌ها توضیح داد تا نوآموزان شکل‌هایی که این صدا را دارند، رنگ‌آمیزی کنند.

  
 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *