کودکان پیش‌دبستانی نگهبان دندان شدند

در این طرح کودکان با بهداشت دهان و دندان آشنا شدند.

آن‌ها برای اینکه نگهبان دندان شوند باید درمورد دندان‌ها اطلاعاتی به دست می‌آوردند. پس با دیدن یک انیمیشن و گوش دادن به صحبت‌های معلم‌، بچه‌ها خودشان را آماده نگهبانی کردند.

درقسمت ابتدایی این طرح کودکان با اهمیت دندان‌ها آشنا شدند، خوراکی‌های مفید و مضر برای دندان را شناختند و روش صحیح مسواک زدن را نیز آموختند و در مرحله بعد کودکان مسواک زدن را بر روی مدل آموزشی تمرین کردند.

سپس نگهبانان دندان تصمیم گرفتند از دندان‌های خودشان مراقبت کنند و اطلاعاتشان درمورد دندان‌ها  را به دیگران هم منتقل کنند.

روز بعد با حضور دندان‌پزشک در موسسه، کلاس آموزشی درمورد بهداشت دهان و دندان و مراقبت از دندان‌ها برای مادران برگزار شد. کودکان نیز از خانم دندان‌پزشک یک مسواک هدیه گرفتند. سپس دندان‌های ایشان توسط دندان‌پزشک معاینه شد و درمورد مشکلات دندانی هر کودک اطلاعاتی به مادرش داده شد.

آموزش بهداشت دهان ودندان، یکی از آموزش‌های مهم و ضروری در زمینه بهداشت است. آمارها نشان می‌دهند که کودکان ۶ ساله ایرانی، به طور متوسط بین ۴ تا ۵ دندان شیری پوسیده و کودکان ۱۲ ساله به طور متوسط ۲ دندان دائمی پوسیده دارند.
چنین آماری نشانه‌ی توجه پایین به بهداشت دهان و دندان است. این کم توجهی، باعث می‌شود دندان‌ها در سن کم کشیده شوند. کشیده شدن دندان‌ها در جویدن غذا، زیبایی و رشد فک اثر نامطلوبی می‌گذارد و به تبع آن مشکلاتی در هضم غذا، صحبت کردن و … را به دنبال دارد.

در سنین پایین عادت‌ها به خوبی در کودکان شکل می‌گیرند، و می‌توان امیدوار بود که آموزش منجر به رعایت بهداشت دهان و دندان توسط ایشان در آینده شود. به این ترتیب کمتر شاهد آمارهایی از این دست خواهیم بود که:

۵۰ میلیون ساعت غیبت از مدرسه فقط به خاطر بیماری‌های دهان ودندان

(آماری از کودکان دنیا)