برگزاری کارگاه توقف خودزنی برای دانش‌آموزان دختر پایه‌ی هفتم

کارگاه توقف خودزنی۱ برای دانش‌آموزان دختر پایه‌ی هفتم توسط واحد مشاوره طلوع برگزار شد. در این کارگاه یک جلسه‌ای که حدود دو ساعت به طول انجامید، ۲۴ دانش‌آموز که توسط مسئولان مدرسه معرفی شده بودند شرکت کردند. هدف این جلسه‌ی مقدماتی، آشنا شدن دانش‌آموزان با انگیزه‌ها و دلایل انجام این رفتار، آشنایی با راه‌حل‌های جایگزین، ایجاد زمینه‌ی گفت‌وگو درباره‌ی این مسأله و نیز ترغیب شدن برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای رایگان طلوع بود.

پس از برگزاری این کارگاه، تعدادی از دانش‌آموزان از خدمات مشاوره‌ای طلوع نیز استفاده کرده‌اند و بنا به گزارش مسئولان مدرسه، موارد خودزنی کمتری در مدرسه مشاهده شده است.

جلسات بعدی این کارگاه با موضوعاتی از قبیل «کنترل هیجان‌ها و احساسات» و «روش‌های آرام‌سازی با استفاده از تمرین‌های یوگا و ذهن-آگاهی» به یاری خدا پس از تعطیلات نوروز برگزار خواهد شد.

پی‌نوشت:

     ۱- خودزنی به معنای وارد آوردن آسیب عامدانه به بدن است که اغلب شامل زخم زدن به خود، بیشتر در نواحی ساعد دست‌هاست. البته از آن‌جا که دانش‌آموزان می‌کوشند این رفتار را از والدین و معلمان مخفی کنند، آثار خودزنی گاهی درگردن و زیر گردن و پاهای دانش‌آموزان نیز مشاهده می‌شود. انگیزه‌ی دانش‌آموزان از خودزنی اغلب آزاد کردن تنش و خشم درونی، احساس آرامش، انتقام گرفتن از خود و دیگران، و یا جلب توجه افراد مهم ولی بی‌تفاوت در زندگی است.

 

مطالب مرتبط: