پیشگیری از فراگیر شدن شپش

با توجه به به مشاهده مواردی از ابتلا به شپش در سطح بعضی از مراکز بهداشت شیراز و همچنین در محله‌ی سعدی، تصمیم گرفتیم وضعیت کودکان طلوع را از این نظر بررسی کنیم. به همین دلیل موی سر دانش‌آموزان طلوع، توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفت و اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان انجام شد.

یکی از اقدامات مهم در این زمینه آموزش کودکان پیش‌دبستانی و آموزش مادران بود.

در کلاس آموزشیِ کودکان از یک انیمیشن استفاده شد. ما در جستجو هایمان متوجه شدیم که انیمیشنی به زبان فارسی در این مورد وجود ندارد. به همین خاطر یک انیمیشن آموزشی انگلیسی در مورد شپش در موسسه ترجمه و دوبله شد. پس از پخش انیمیشن، بچه‌ها سوالات‌شان را درمورد شپش در کلاس پرسیدند. برای یافتن پاسخ‌هایشان یک بازی طراحی شد. به این صورت که بچه ها با یک پزشک تماس گرفتند و از او خواستند که به کلاسشان بیاید. پزشک به کلاس بچه ها آمد و به سوالات آن‎ها پاسخ داد و درمورد شپش، روش‌های انتقال، پیشگیری و درمان آن برایشان صحبت کرد. در انتها پزشک، مسئولیت جدیدی را به کودکان معرفی کرد:«همیاران سلامت». بنا به این مسولیت قرار شد کودکان چیزهایی را که یاد گرفتند به دیگران هم آموزش دهند و برای انجام این کار قرار شد کودکان کتاب آموزشی همیاران سلامت‌ خود را درست کنند. پس پزشک یک دفترچه و تعدادی تصویر در اختیار کودکان قرار داد تا به وسیله آن‌ها کتاب سلامت‌شان را درست کنند.

به همیاران سلامت یک کارت شناسایی نیز داده شد. کارتی که مسئولیت کودکان را جدی‌تر می‌کرد.

هم زمان با آموزش کودکان پیش‌دبستانی، آموزش مادران هم صورت گرفت. در کلاس مادران هم حشره‌ی شپش و راه تشخیص، پیشگیری و درمان آن آموزش داده شد و معاینه‌ی موها نیز انجام گردید.

http://aparat.com/v/tQL63