معرفی فیلم Story of Stuff – به مناسبت روز جهانی زمین پاک

 

 

 

فیلم مستند و کوتاه Story Of Stuff یا ‌«قصه‌ی کالاها» اولین فیلم از مجموعه‌ای بسیار جالب و پر از اطلاعات مفید است که به بررسی سبک زندگی انسان امروز و اثرات آن بر کره زمین می پردازد.

انسانی که بیش از همیشه کار می‌کند و کمتر از همیشه وقت فراغت دارد، اما همان وقت فراغت اندکش را هم به دیدن تلویزیون و خرید می گذراند. این یعنی وقتی ما خسته از کار به خانه بر‌می‌گردیم پای تلویزیون می‌نشینیم و تلویزیون و تبلیغات بی انتهایش به ما می‌گویند که زندگیمان مشکلات بسیاری دارد که برای حل آن‌ها باید چیزهایی بخریم. پس دنبال خرید می‌رویم تا رضایت درونیمان را بازسازی کنیم. اما برای خرید بیشتر باید پول بیشتر داشت و برای پول بیشتر باید بیشتر کار کرد. به این ترتیب ما در حلقه کار – تلویزیون – خرید گیر می افتیم.

اما این فقط یک روی سکه است. مواد اولیه اکثر کالاهای مصرفی ما از زمین استخراج می شوند. سوخت لازم برای تولید و حمل و نقل آنها هم از زمین بدست می آید و نهایتا زباله های حاصل از آنها هم همین زمین را آلوده می کند. اینچنین است که ما در ۳۰ سال گذشته حدود یک سوم منابع زمین را مصرف کرده ایم و روزانه بیش ۵.۳ میلیون تن زباله تولید می کنیم.

ما زمین را با سرعتی باور نکردنی از بین می بریم تا بیشتر و بیشتر مصرف کنیم در حالیکه مصرف کردن ما را شادتر نمی کند.

***

مستند Story of Stuff به ۱۵ زبان ترجمه شده و حدود ۴۰ میلیون نفر آن را دیده اند. فیلم پر از اطلاعات مفید است و مستندات همه این اطلاعات به همراه مطالب بیشتر در سایت فیلم موجود است. مطالب این فیلم به زبانی ساده و روان گفته می شود و به همین دلیل برای آشنایی اغلب مخاطبان با مسأله‌ی محیط زیست و مصرف‌گرایی مناسب است.

پس از موفقیت چشمگیر این فیلم، گروه سازنده به فکر ایجاد یک پروژه جهانی به منظور تغییر عادات مصرف انسانها در سراسر زمین افتادند…

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت www.StoryOfStuff.org دیدن کنید. فیلم‌های دیگری از همین مجموعه را هم می‌توانید در این آدرس با دوبله یا زیرنویس فارسی تماشا کنید.