جستجوی کلمات در جدول حروف، فعالیتی در کتابخانه‌ی طلوع

یکی از بازی‌­های جذابی که پس از خواندن کتاب با بچه‌­ها انجام می‌دهیم، یافتن کلمات معنادار از جدول حروف به هم ریخته بر روی تخته‌ی کلاس است.

در این بازی، بچه­‌ها از روی جدولی که شامل تعدادی حروف به هم ریخته است، کلمات دارای دو حرف یا بیشتر را پیدا کرده و به معلم اعلام می­‌کنند. رمز جدول هم که یکی از عناصر یا شخصیت‌­های داستانِ خوانده شده است، به همین ترتیب پیدا می‌شود.

در یکی از هفته‌های گذشته در کلاس کتابخانه، کتاب “زیباترین آواز” از شکوفه تقی برای بچه­‌ها خوانده شد. بعد از شنیدن قصه، معلم یک جدول دایره‌ای شامل تعدادی حروف به هم ریخته روی تابلو کلاس رسم کرد. سپس، بچه­‌ها شروع به ساختن کلمات کردند. کلماتی مانند، در، دور، خنده، درون! و … .
برخی از کلمات ساخته شده، معنادار بودند ولی بچه­‌ها به طور کامل معنای آن را نمی‌­دانستند، بنابراین معلم معنای آن‌ها را توضیح می‌­داد. برای مثال، کلمه­‌ی “درون” به معنای داخل و مخالف کلمه‌­ی “بیرون” است. در نهایت، یکی از بچه‌­ها، رمز جدول که کلمه­‌ی “رودخانه” بود را حدس زد. رودخانه یکی از عناصر قصه “زیباترین آواز” بود.

در این فعالیت بچه‌­ها با تجسم حروف جدول و جا به جا کردن آن‌ها در ذهن‌شان، کلمات تازه­‌ای را کشف می‌کنند و معنای آن‌ها را می­‌آموزند. این فعالیت به افزایش دامنه­‌ی لغات بچه‌­ها و فهم بهتر کتاب­‌ها کمک می‌­کند و برای دانش‌آموزان کلاس دوم به بالا مناسب است.