برگزاری کارگاه تربیت جنسی کودکان

خانواده نخستین منبع مهم شناخت کودکان، نسبت به خود و جهان پیرامون‌شان است؛ و کودکی دوره‌ی مواجهه‌ی پرسشگرانه و کنجکاوانه نسبت به  همه چیز. «چرا من این شکلی هستم؟»؛ «چرا رنگ آسمون آبیه؟»؛ «خدا از کجا اومده؟»؛ «چرا ماهی‌ها زیر آب نمی‌میرن؟»؛ « چرا پیاز اشک آدمو در میاره؟»؛ «چرا…؟»

کودک در مواجهه‌ی ناب و «تازه»اش با خود و جهان به همه چیز به دید شگفتی می‌نگرد؛ و در پی کشف و تجربه‌ی تازگی‌هاست. از این رو گاهی سؤالات کودکان چارچوب‌های منطقی و بدیهی زندگی ما به عنوان والد و آدم بزرگ‌ها را به چالش می‌کشد.

احتمالاً همه‌ی ما تجربه‌های خوشایندی از مواجهه با پرسش‌های کودکانه داریم؛ تجربه‌هایی ناب و به یادماندنی.  با این همه گاهی در مواجهه با سؤال‌های کودکان دچار استیصال و سردرگمی می‌شویم؛ «حالا چی باید بگم؟»؛ « چرا این سوال رو می‌پرسه؟!»؛ «چی باید بگم که متوجه بشه؟»

یکی از آن دسته سؤالاتی که والدین را با سردرگمی و گاهی با ترس و نگرانی مواجه می‌کند سؤالات کودکان پیرامون مسایل جنسی است.

آیا پرسش‌های کودکان درمورد مسایل جنسی امری طبیعی است؟

کودکی که هیچ وقت هیچ سؤالی در زمینه مسایل جنسی نمی‌پرسد کودکی طبیعی است؟

در مواجهه با پرسش‌های جنسی کودکان چگونه باید برخورد کرد؟  و چگونه باید پاسخ داد؟

تربیت جنسی کودکان چیست؟

نقش والدین، خانواده و نهادهای آموزشی در تربیت جنسی کودکان چیست؟

سن تربیت جنسی کودکان از چه زمانی آغاز می‌شود؟

سوء استفاده و آزار جنسی چیست؟

کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند چه خصوصیاتی دارند؟

برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان چه باید کرد؟

درصورت بروز سوء استفاده‌ی جنسی چه کار می‌توان کرد؟

در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی ویژه مادران دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، کارگاه آموزشی با موضوع «تربیت جنسی کودکان» برگزار گردید. در این کارگاه دو جلسه‌ای، عناوین و سرفصل‌های آموزشی، مرتبط با سؤالات بالا ارایه شد.