برگزاری کارگاه بهداشت دهان و دندان ویژه‌ی زنان

در هفته­‌های گذشته ۴ جلسه کارگاه با موضوعات بهداشت دهان و دندان و بهداشت فردی زنان برای گروه­‌هایی از زنان ساکن در محله سعدی برگزار گردید.

یکی از ویژگی‌های جوامع مبتنی بر عدالت، سطح سلامت افراد و گروه­‌های مختلف در اجتماع است. سلامت یک جامعه را می‌­­توان به عوامل و شرایط متنوعی مرتبط دانست. از جمله: میزان خدمات درمانی ارائه شده به ازای افراد، ساختار نظام درمانی، فقر و سطح درآمد، محیط زندگی و شغلی، فرهنگ تغذیه‌ای و رفتارهای بهداشتی.

براساس برخی تحقیقات، سهم خدمات درمانی و نظام درمانی در نظام سلامت یک اجتماع، تنها ۲۰ درصد است و برخی عوامل دیگر به مراتب بیش از نظام خدمات درمانی بر سلامت جوامع تأثیر گذارند.

یکی از این عوامل «رفتارهای سالم» است که عمدتاً بنا بر آگاهی‌­های مربوط به بهداشت و سلامت شکل می‌­گیرد. به عنوان مثال عدم آگاهی از فواید برخی مواد غذاییِ در دسترس، ممکن است موجب شود خانواده‌ها از این مواد استفاده نکنند؛ به علاوه، بی‌اطلاعی از شیوه‌ی درست طبخ غذا می‌تواند موجب کاهش فایده مواد غذایی شود.

برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راستای ترویج دانش­‌های مرتبط با بهداشت و سلامت می‌تواند گام مهمی در راستای کاهش نابرابری و ارتقاء سطح سلامت جامعه باشد.

تلاش ما بر این بوده که در مؤسسه طلوع از طریق آموزش‌ در این حوزه‌ها گامی را در این راستا برداریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *