«بازی آب و آتش» – گزارشی از اردوی بازدید کودکان پیش‌دبستانی از آتش‌نشانی

چهارمین «واحد کار» دوره‌ی آموزش پیش‌دبستانی سال ۹۵-۹۶ طلوع، «واحد کار» مشاغل بود. در این «واحد کار» کودکان با مشاغل مختلف، ضرورت وجود مشاغل مختلف، محل کار هر شغل و ابزارهای لازم برای آن آشنا شدند. در این «واحد کار» علاوه بر آموزش از طریق کارت‌های تصویر نوشته، پانتومیم و آموزش‌های کلاسیک، برنامه‌ی بازدید از چند شغل نیز وجود داشت.

یکی از این برنامه‌ها، بازدید از آتش‌نشانی بود.

روز قبل از بازدید معلم‌ها طرح درسی مربوط به آتش‌نشانی را در کلاس اجرا کردند.

در این کلاس بچه‌ها با شنیدن یک داستان با آتش‌نشانی، شمار‌ه‌ی ۱۲۵ و نحوه‌ی آدرس دادن به آتش‌نشانی آشنا شدند. و به کمک تصاویر و فیلم‌ها در مورد موقعیت‌هایی که می‌توان از یک آتش‌نشان کمک خواست گفتگو کردند و در تصاویر وسایل آتش نشانی و نحوه‌ی خاموش کردن آتش را دیدند.

 

 

 

 

سپس معلم‌ها وعده‌ی بازدید از آتش‌نشانی را به بچه‌ها دادند و قرار شد بچه‌ها برای آقای آتش‌نشان نقاشی‌هایی با موضوع آتش‌نشانی یا موقعیتی که یک آتش‌نشان می‌تواند به کسی کمک کند را بکشند که در بازدید به آقای آتش‌نشان هدیه دهند. در نهایت نقاشی‌های بچه‌ها از همه‌ی کلاس‌ها جمع‌آوری شد و به صورت دفترچه‌ای درآمد. و دفترچه‌ای پر از نقاشی بچه‌ها برای هدیه دادن آماده شد.

 

در روز بازدید بچه‌ها ساعت ۹ صبح به همراه معلم ها، مدیر، مسئول آموزشی و نیروهای کمکی به سمت آتش‌نشانی حرکت کردند. پس از رسیدن به آتش‌نشانی در ابتدا همه‌ی بچه ها در سالن آموزش اداره‌ی آتش‌نشانی نشستند و مسئول آموزش برای آن‌ها درمورد موقعیت‌های حضور آتش‌نشانی، شماره تلفن آتش‌نشانی، نحوه‌ی آماده شدن آتش‌نشان‌ها، لباس‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی و سگ‌های زنده‌یاب توضیحاتی دادند.

 

بچه‌ها کپسول آتش‌نشانی و کلاه آتش‌نشانی را از نزدیک دیدند. کلاه‌های آتش‌نشانی را بر سر گذاشتند و داخل ماشین آتش‌نشانی‌ای که در اندازه‌ی کوچک برای بچه‌ها ساخته شده بود، نشستند و عکس گروهی گرفتند.

 

سپس بچه‌ها به سمت حیاط آتش‌‌نشانی رفتند. و آقای آتش‌نشان را از نزدیک دیدند.

آقای آتش‌نشان لئو سگ دست‌آموز را به همراه مربی‌اش به بچه‌ها نشان داد و بچه‌ها دیدند که لئو به درخواست‌های مربیش پاسخ می‌دهد. دیدن این صحنه‌ها برای بچه‌ها هیجان‌انگیز بود.

یکی از ماشین های آتش نشانی در حالی که آژیر می کشید وارد حیاط شد و یک مامور آتش نشانی با لباس، چکمه و کلاه مخصوص از ماشین پیاده شد و بعد از سلام به بچه ها در مورد لباس مخصوص توضیحات مختصری داد و بعد به بچه ها نشان داد که چگونه آب وارد لوله آتش نشانی میشود و آتش نشان‌ها چگونه با آن آتش را خاموش می‌کنند و البته برای اینکه بچه‌ها ببینند، آب را که با فشار زیاد از لوله مخصوص بیرون می‌آید بر روی درختان حیاط ریختند و کمی هم روی بچه ها پاشیدند تا خنک شوند.

 

در پایان اردو، بچه‌ها از آقای آتش نشان و همکاران‌شان تشکر کردند و شعر آقای آتش نشان را برای آن‌ها خواندند و دفترچه‌ای که با  نقاشی‌های خودشان آماده کرده ‌بودند را به همراه یک گلدان گل به آنها هدیه دادند.