آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان پیش‌دبستانی در طلوع

صبح و ظهر و قبل از خواب
مسواک بزن، مسواک
تا دهان تو گردد
خوشبو و تمیز و پاک

با توجه به ضروری بودن آموزش بهداشت دهان و دندان، در هفته‌ی گذشته، در بخش آموزش بهداشت، به کودکان پیش‌دبستانی طلوع اهمیت دندان‌ها و چگونگی نگهداری از آنها آموزش داده شد.

آموزش بهداشت دهان ودندان، یکی از آموزش‌های مهم و ضروری در زمینه بهداشت است. آمارها نشان می‌دهند که کودکان ۶ ساله ایرانی، به طور متوسط بین ۴ تا ۵ دندان شیری پوسیده و کودکان ۱۲ ساله به طور متوسط ۲ دندان دائمی پوسیده دارند.

چنین آماری نشانه‌ی توجه پایین به بهداشت دهان و دندان است. این کم توجهی، باعث می‌شود دندان‌ها در سن کم کشیده شوند. کشیده شدن دندان‌ها در جویدن غذا، زیبایی و رشد فک اثر نامطلوبی می‌گذارد و به تبع آن مشکلاتی در هضم غذا، صحبت کردن و … را به دنبال خواهند آورد.

از آنجا که در سنین پایین، عادت‌ها به خوبی در کودکان شکل می‌گیرند، اگر آن‌ها در این زمینه آموزش ببینند؛ رفتارهای مناسب رعایت بهداشت دهان و دندان در آن‌ها پایدار می‌ماند و کمتر شاهد آمارهایی از این دست خواهیم بود که:

۵۰ میلیون ساعت غیبت از مدرسه فقط به خاطر بیماری‌های دهان ودندان (آماری از کودکان دنیا) 

این بار دانش‌آموزان که همگی مشتاق بودند یک نگهبان دندان باشند؛ با شوق و توجه فراوان به گفته‌های معلم گوش دادند و در طرحی جذاب که شامل سه بخش بود، مطالب مفیدی را آموختند.

در بخش اول اهمیت دندان‌ها در جویدن غذا، لبخند زدن و صحبت کردن به کودکان آموزش داده شد.

در بخش دوم، به کمک تصاویر با مراقبت از دندان‌ها و خوراکی‌های مفید و مضر برای دندان‌ها آشنا شدند.
کودکان آموختند که هرچه یک ماده غذایی چسبناک‌تر و شیرین‌تر باشد برای دندان خطرناک‌تر است. یاد گرفتند خوراکی‌هایی مثل لواشک و شکلات به دندان‌ها ضرر زیادی می‌زنند و باید سعی کنند ازاین نوع خوراکی‌ها نخورند یا خیلی کم بخورند.

در بخش سوم، یک انیمیشن مربوط به بهداشت دهان و دندان، مشاهده کردند. بعد از آن با ضرورت و دلیل مسواک زدن آشنا شدند و در قصه‌ای کوتاه شنیدند که چگونه دندانی که باقیمانده غذا روی آن مانده و کثیف است، مورد حمله میکروب‌ها قرار می‌گیرد و پوسیده می‌شود. اما میکروب‌ها از روی دندانی که تمیز است، سر می‌خورند و به آن نمی‌چسبند. آنها فیلم نحوه پوسیده شدن یک دندان را هم مشاهده کردند.

بعد از آن، با کمک مدل مصنوعی دندان و لثه و مسواک آموزشی، نحوه صحیح مسواک زدن را مشاهده کردند. یاد گرفتند که چگونه همه قسمت‌های دندان را مسواک بزنند.  سپس به هر کدام از «نگهبان‌های دندان»، یک مسواک هدیه داده شد. نگهبان‌های دندان، همزمان با پخش کلیپ آموزشی مسواک زدن، شروع به مسواک زدن کردند تا به خوبی تمرین کنند و از این به بعد بتوانند مراقب دندان‌های خودشان و بقیه باشند و چیزهایی را که یاد گرفتند به بقیه هم یاد بدهند.

در پایان نیز دانش‌آموزان کاربرگ‌هایی در این مورد حل کردند و کاربرگی نیز به آن‌ها داده شد تا با خود به خانه ببرند و هرشب که مسواک می‌زنند، یک خانه از جدول آن را رنگ کند و در پایان ماه، آن را به معلم برگردانند.