معرفی مقاله: «جان کودک‌ها را سیاست‌ها نجات می‌دهد، نه دلارها»

🔹نویسنده: انگوس دیتون (Angus Deaton) – استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون

🔹منبع: ماهنامه‌ی «قلمرو رفاه» – شماره ۱۲

🔹متن کامل مقاله

همه‌ی ما با شنیدن خبر بیماری‌های همه‌گیر و جانکاه در مناطق توسعه‌نیافته‌ی جهان، و رنج عده‌ی زیادی از مردم در درگیری با بیماری‌هایی که گاه در کشورهای توسعه‌یافته به آسانی درمان می‌شوند، دچار اندوه می‌شویم.
اما به راستی برای رویارویی با مشکلاتی از این دست چه می‌توان کرد؟

✅ نویسنده‌ی این مقاله، انگوس دیتون (Angus Deaton) – استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون، بر این باور است که امروزه تأکید زیادی بر راه‌حل‌های پول-محور برای حل بحران سلامت در مناطق توسعه‌نیافته وجود دارد. تأکیدی که می‌تواند ذهن ما را از سرچشمه‌ی مهم‌تر مشکلات منحرف کند.

✅ در بخشی از مقاله چنین می‌خوانیم: آدم‌های از جان‌گذشته‌ای که خودشان را به خطر انداختند تا در همه‌گیر شدن اخیر بیماری ابولا کمک‌رسانی کنند، متوجه چیزی شدند که از مدت‌ها پیش مشکلی شناخته‌شده بود: این نبود پول نیست که دارد آدم‌ها را می‌کشد. مقصران اصلی نظام‌های بهداشت و سلامت بدون بودجه و برنامه‌ریزی‌اند که دولت به آن‌ها توجهی نمی‌کند […] .

✅ در انتهای مقاله، این جملات را از نویسنده می‌خوانیم:
من هم دانشجویانی را می‌بینم که می‌خواهند رنج و سختی را از جهان پاک کنند. باید به داکای بنگلادش بروند یا داکارِ سنگال؟ بر پشه‌بندها تمرکز کنند یا کرم‌ها؟
من که می‌گویم به واشینگتن و لندن بروند و تلاش کنند جلوی صدمه‌هایی که کشورهای ثروتمند وارد می‌کنند را بگیرند: با تجارت اسلحه مخالفت کنند، جلوی معامله‌هایی را که فقط به شرکت‌های داروسازی سود می‌رساند بگیرند، با تعرفه‌های گمرکی حمایت‌گرایی که سرزندگی مزرعه‌داران آفریقایی را از بین می‌برند مخالفت کنند، و از بودجه‌ی بیشتر برای مطالعه روی بیماری‌های حاره‌ای و مراقبت‌های درمانی حمایت کنند.
یا می‌توانند به آفریقا بروند و شهروند آنجا شوند و سرنوشت‌شان را با آن‌هایی که قصد کمک بهشان را دارند قسمت کنند. این طوری می‌توانند جان کودکان آفریقایی را نجات دهند.

متن کامل مقاله، که در ماهنامه قلمرو رفاه، شماره ۱۲ منتشر شده را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید، یا به این آدرس رجوع کنید: http://yon.ir/yiC3a

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *